شهرام شریف

شرکت زیرساخت روز سه‌شنبه موضوع اجرای پروژه فالکون را در مراسمی‌در هتل استقلال تهران مطرح کرد. در این مراسم که با حضور تعداد گزینش شده‌ای از رسانه‌ها برگزار شد، موضوع اجرای این پروژه صد‌میلیون دلاری (که یکی از گرانقیمت‌ترین پروژه‌های مخابراتی ایران به حساب می‌آید)، مطرح شد. آنچه مسوولان شرکت زیرساخت گفته‌اند با اجرای این پروژه اتصال ایران به شاهراه‌های بین‌المللی به طور مستقیم صورت می‌گیرد و قول داده‌اند که با اجرای آن دیگر شاهد قطع و وصل اینترنت در کشور نخواهیم بود.

این البته نخستین بار است که مسوولان شرکت زیرساخت اطلاعاتی را در مورد این پروژه منتشر کرده‌اند، نکته جالب آنجاست که برای نخستین بار اعلام شده که کمبودهای پهنای باند اینترنت با اجرای این پروژه جبران می‌شود. پیش از این مسوولان وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت مکررا از نداشتن مشکل پهنای باند کشور سخن گفته بودند. حتی اعلام شده بود که ایران این آمادگی را دارد که پهنای باند کشورهای همسایه را نیز تامین کند. سخنان محمد سلیمانی، وزیر ارتباطات فراموش شدنی نیست که گفته بود کاربران خانگی اصلا نیازی به اینترنت بالای ۱۲۸ کیلوبیت ندارند و عبدالمجید ریاضی، معاون ایشان نیز چندی بعد اشاره کرده بود که دانشجویان حتی با خطوط کم‌تر از ۱۲۸ کیلوبیت نیز می‌توانند یک کتاب پانصد صفحه‌ای را دانلود کنند. مسوولان وزارت ارتباطات در حالی از نداشتن مشکل برای اتصال اینترنتی سخن می‌گویند که هنوز در بسیاری از مراکز مخابراتی و در بسیاری از شهرستان‌ها امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت وجود ندارد، هنوز قیمت اینترنت در ایران حتی از قیمت این محصول در کشورهای همسایه هم گران تر است و حتی حضور دولت در این عرصه و نادیده گرفتن خصوصی‌سازی در این بخش نیز چاره کار نشده است.

به‌رغم این تاکیدها، ‌کاربران اینترنت طی سال‌های اخیر با بیشترین قطع و وصل و سرعت پایین اینترنت روبه‌رو بوده‌اند. مسوولان وزارت ارتباطات و زیرساخت البته همواره این مشکلات را یا به گردن لنگرهای کشتی انداخته‌اند یا آن را به شرکت‌های خصوصی ارائه‌دهنده اینترنت نسبت داده‌اند. در مقابل شرکت‌های خصوصی در مواجهه با کاربران همواره مشکلات اینترنت را ناشی از ضعف خطوط مخابراتی عنوان کرده‌اند. در این میان کاربران اینترنتی نیز سرگردان و ناچار به استفاده از این سرویس‌ها به قیمت گران و کیفیت خدمات اینترنتی معترض بوده‌اند. شرکت‌های خصوصی همچنین اعتقاد دارند زیرساخت پهنای باند اینترنتی را بسیار گران وارد کشور می‌کند و همین حضور واسطه‌ای دولت در مسیر خرید و فروش باعث گران شدن قیمت تمام شده اینترنت در کشور است، موضوعی که مسوولان زیرساخت آن را تکذیب می‌کنند.

معمولا در مراسم افتتاح اینگونه پروژه‌ها موفقیت‌ها برجسته می‌شود و مجال هیچ‌گونه پرسشی نیست. اما به راستی مسوولان وزارت ارتباطات و شرکت زیرساخت باید به این موضوع پاسخ دهند که نتایج ملموس این پروژه گران قیمت ، آن هم در شرایط دشوار اقتصادی امروز برای مردم ایران چیست؟ این پروژه بر اساس کدام نیاز طراحی و اجرا شده آن هم در شرایطی که مسوولان ارشد وزارت ارتباطات همواره از فقدان مشکل عمده در این بخش سخن می‌گفتند؟ چرا اطلاعات این پروژه به طور شفاف با رسانه‌ها و مردم در میان گذاشته نمی‌شود؟ و بالاخره مهمترین پرسش مردم این است که آیا این سرمایه‌گذاری عظیم باعث کاهش قیمت اینترنت می‌شود؟