ندا لهردی
متوسط سرعت اینترنت جهان در فصل اول سال ۲۰۱۱ رشد ۱۰ درصدی داشته و این رشد برای فصل دوم
به 21 درصد رسیده و برابر 6/2 مگابیت شده است



دسترسی به اینترنت، سرعت اینترنت و شبکه اتصالات اینترنت از طریق موبایل مواردی هستند که این روزها به عنوان مهم‌ترین عوامل رشد تکنولوژی در کشورهای مختلف جهان به حساب می‌آیند. درست به همین دلیل هم هست که تحقیقات مختلفی در این زمینه انجام می‌شود. موسسه تحقیقاتی Akamai هر سال گزارش‌های مختلفی درباره وضعیت اینترنت در سطح جهان منتشر می‌کند. این موسسه به تازگی جدیدترین گزارشش درباره وضعیت اینترنت جهان در فصل دوم سال 2011 را منتشر کرده و در آن به بررسی سرعت اینترنت، ترافیک حملات اینترنتی، شبکه اتصال و دسترسی در 192 کشور جهان پرداخته است. این اطلاعات از طریق پلت‌فرم اینترنتی هوشمند این موسسه در طول فصل دوم امسال جمع‌آوری شده است.
امنیت
در طول بررسی موسسه Akamai از کشورهای جهان از نظر میزان حملات اینترنتی، مشخص شد که کشور تایوان با سهم ده درصدی از کل حملات اینترنتی جهان، بیشترین میزان این حملات را دارد و بعد از آن به ترتیب کشورهای میانمار و ایالات متحده آمریکا به ترتیب رتبه‌های بعدی را از نظر میزان حملات اینترنت در اختیار دارند.
البته کارشناسان معتقدند که میزان حملات اینترنتی در فصل دوم امسال در مقایسه با فصل اول تغییر چندانی نداشته و نسبتا روند ثابتی را داشته است.
اگرچه میانمار در این فصل به رتبه دوم جدول سقوط کرده است، اما مصر دوباره به جایگاه دهم این فهرست بازگشته است. به طور کلی اما کارشناسان اعلام کرده‌اند که کشورهای تایوان، چین، برزیل و رومانی بیشترین حضور را در فهرست ده کشور برتر جهان از نظر میزان حملات اینترنتی تجربه کرده‌اند و در واقع تهدیدات اینترنتی در این کشورها همیشه وجود دارد.


سرعت اینترنت
استفاده از اینترنت به عنوان بهترین راه ارتباطی در کشورهای مختلف جهان به سرعت در حال رشد است. درست به همین دلیل هم ضریب نفوذ اینترنت در این کشورها در سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. حالا اینترنت آنقدر نقش مهمی در زندگی روزمره و کاری افراد پیدا کرده است که حتی به عنوان یکی از عوامل برای شاخص توسعه انسانی در کشورهای جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.
روند رشد اینترنت حالا آنقدر سریع شده است که حتی در فاصله فصل‌های مختلف هر سال هم تفاوت چشمگیری پیدا می‌کند. آخرین گزارش Akamai نشان می‌دهد که متوسط سرعت اینترنت جهان در فصل اول سال 2011 رشد 10 درصدی داشته است و این درصد رشد برای فصل دوم به 21 درصد رسیده و برابر 6/2 مگابیت شده است. جالب است که بدانید از میان ده کشور برتر جهان از نظر متوسط سرعت اینترنت، هفت کشور رشد فصل ده درصدی یا بیشتر را تجربه کرده‌اند. با این حال اما کشور لاتویا با رشد فصلی 29 درصدی در متوسط سرعت اینترنت، بیشترین میزان رشد را در میان تمام کشورهای جهان داشته است.
در سطح جهان اما بیش از ۸۰ کشور در فصل دوم شاهد رشد فصلی بیش از ۱۰ درصدی در متوسط سرعت اینترنت‌شان بوده‌اند. کره جنوبی با اینکه کاهش نسبتا اندکی را در متوسط سرعت رشد اینترنتش در فصل دوم تجربه کرده است، اما همچنان برترین کشور از نظر سرعت اینترنت به حساب می‌آید.


متوسط سرعت اینترنت در جهان رشد سالانه ۴۳ درصدی را در فصل دوم امسال تجربه کرده است. هشت کشور از میان ده کشور برتر این فهرست در فصل دوم رشد بیش از ۱۰ درصدی را تجربه کرده‌اند. این در حالی است که کشورهایی مانند کره جنوبی و رومانی شاهد کاهش میزان رشد سالانه در این زمینه بوده‌اند. نکته جالب توجه اینکه افزایش سالانه متوسط سرعت اینترنت در ۱۷ کشور جهان در فصل دوم به بیش از ۱۰۰ درصد رسیده است. این در حالی است که از میان کشورهای جهان ۱۰۲ کشور رشد بیش از ۱۰ درصدی را در این زمینه تجربه کرده‌اند. در مقابل اما تنها ۷ کشور جهان شاهد کاهش سالانه متوسط سرعت اینترنت‌شان در فصل دوم بوده‌اند که این کاهش از ۱/۰ درصد در رومانی تا ۴۶ درصد در تونس متغیر است. در این فصل همچنین ۲۹ کشور متوسط سرعت اینترنت یک مگابیت در ثانیه و کمتر را تجربه کرده‌اند که کمترین این میزان در کشور لبنان و با سرعت ۳۷۹ کیلوبیت در ثانیه بوده است. این در حالی است که کمترین میزان متوسط سرعت اینترنت در فصل اول در کشور لیبی بوده است.
کشورهای لیبی و بولیوی رتبه های اول و دوم کندترین سرعت اینترنت دنیا با سرعت کمتر از 256 کیلوبیت برثانیه را به خود اختصاص داده‌اند. ازبکستان، نیجریه و نپال هم در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار دارند. ایران در این طبقه بندی در رتبه هشتم قرار گرفته است. هرچند کشور ما نسبت به چهارماهه اول سال 2011 دو رتبه ارتقا یافته و از رتبه 6 به رتبه 8 رسیده است، اما این بهبود به معنی دسترسی بیشتر به پهنای باند زیر دو مگابیت (در مورد ایران 513 کیلوبیت بر ثانیه) نیست و در واقع به این معنا است که دسترسی به پهنای باند 128 کیلوبیت برثانیه افزایش پیدا کرده است. با بررسی نمودارهایی که درباره وضعیت سرعت پهنای باند ایران روی سایت آکامای ارائه شده، می‌توان فهمید که متوسط سرعت پهنای باند در ایران 576 کیلوبیت برثانیه است، اما تنها 9/1 درصد از کاربران ایرانی از این سرعت پهنای باند استفاده می‌کنند و 1/0درصد از کاربران به سرعت پهنای باند زیر 5 مگابیت برثانیه دسترسی دارند.