رشد قیمت‌ها موقتی و زودگذر است

بازار دیجیتال- روند صعودی رشد قیمت‌ها در بازار هارددیسک و مموری همچنان ادامه دارد و طی روز گذشته میزان رشد قیمت هارددیسک به ویژه نمونه‌های اکسترنال به ۴۰ تا ۴۵ درصد رسیده است. البته کارشناسان و فعالان بازار، چنین مساله‌ای را پیش‌بینی کرده بودند. کارشناسان همچنین به رشد قیمت انواع لپ‌تاپ اشاره کرده و می‌گویند طی دو روز گذشته قیمت لپ تاپ‌های جدید در حدود ۲ در صد افزایش یافته است.

به گفته سامان حرکتی، یکی از فعالان بازار لپ‌تاپ، با وجودی که بازار لپ‌تاپ تقریبا بی‌رونق است، اما با توجه به رشد قیمت هارددیسک و مموری نمی‌توان تخفیفی برای فروش در نظر گرفت تا کالاها روی دست نماند. به گفته وی، به احتمال زیاد با ادامه این روند روزهای آینده شاهد رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار خواهیم بود.

عباسی، یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، با توجه به رشد قیمت‌ها در بازار هارددیسک، تقاضا برای انواع حافظه فلش تا حدودی افزایش یافته است و در مقابل میزان تقاضا برای هارددیسک در حد قابل توجهی کاهش یافته است.

به گفته وی، در چنین شرایطی کمتر فردی برای خرید هارددیسک اقدام می‌کند و خرید این کالا را به یکی دو ماه آینده موکول خواهد کرد.

یکی دیگر از فعالان بازار هم می‌گوید، تجربه زلزله ژاپن نشان داد که این رشد قیمت‌ها موقتی و زودگذر است و کارخانه‌های تولیدکننده قطعات کامپیوتری، برای جلوگیری از وارد شدن ضرر و زیان بیشتر به خود، هر چه زودتر اقدام به بازسازی کارخانه می‌کنند.

به گفته وی، به نظر نمی‌رسد مشکل کمبود هارددیسک تا یک ماه بیشتر ادامه یابد و طی این مدت هم شرکت‌های عرضه کننده آن مقداری را که ذخیره کرده بودند به بازار تزریق کنند. به گفته وی، به نظر می‌رسد این حرف و حدیث‌ها در مورد رشد شدید قیمت‌ها در روزهای آینده در مورد لپ‌تاپ و... بیشتر جنبه تبلیغاتی داشته باشد تا برخی از افراد سودجو که مدت‌هاست سودی از بازار عایدشان نشده است از آب گل آلود ماهی بگیرند.