چت‌بات‌ها صنعت آی‌تی هند را می‌بلعند؟

 این مزیت می‌تواند به نقطه قوت کسب‌وکارهای بزرگ فعال در حوزه برون‌سپاری تبدیل بشود و شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات هندی این فرصت را به خوبی دریافته‌اند. هفت شرکت بزرگ هندی که بزرگ‌ترین آنها شرکت خدمات مشاوره تاتا (Tata Consultancy Services) و شرکت خدمات آی‌تی Infosys هستند، در سال گذشته میلادی روی هم رفته ۷۵ هزار کارمند را تعدیل کردند. این شرکت‌ها معتقدند که این میزان کاهش تعداد کارمندان‌شان برابر با ۴ درصد از کل نیروی کار آنها بوده است که هیچ مهارتی برای کار با هوش مصنوعی ندارند و حضور آنها می‌تواند نشان‌دهنده احتمال بروز مشکلاتی در ادامه مسیر رشد تکنولوژی‌های وابسته به هوش مصنوعی باشد. در واقع شرکت‌های بزرگ آی‌تی هندوستان معتقدند که هوش مصنوعی یک فرصت است، نه یک تهدید.

ظهور چت جی‌پی‌تی توانست تغییر جدی در ساختار هوش مصنوعی محاوره‌ای ایجاد کند و شرکت‌های هندی، به خصوص شرکت‌های بزرگ فعال در حوزه فناوری اطلاعات این کشور، به سرعت پتانسیل آن را شناسایی کردند. حالا بسیاری از مشتریان به این شرکت‌ها مراجعه می‌کنند تا امکان جایگزینی چت‌بات‌های فعلی خود را با چت جی‌پی‌تی بررسی کنند. پرافول کریشنا، مدیر ارشد محصول شرکت Jio Haptik (فعال در زمینه ارائه خدمات مبتنی بر هوش مصنوعی به کسب‌وکارها) در این مورد می‌گوید: «تقریبا هر مشتری که از خدمات شرکت ما بهره می‌گیرد، یک چت‌بات مبتنی بر الگوی بزرگ زبانی GPT برای وب‌سایت خودش دارد.

از آنجا که این تکنولوژی همچنان در حال تکامل است و با سرعت زیادی رشد می‌کند، شرکت‌های فعال در حوزه ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌محور همچنان در حال آماده‌سازی خود برای اجرای گسترده چت‌بات‌های مبتنی بر الگوی بزرگ زبانی (LLM) هستند. هر چند در حال حاضر هزینه استفاده از این خدمات همچنان بالاست، اما انتظار می‌رود با گسترش کاربردهای ابزارهای هوش مصنوعی در آینده‌ای نه چندان دور هزینه استفاده از آنها هم ارزان‌تر شود.

هزینه‌های استفاده از چت جی‌پی‌تی از زمان راه‌اندازی آن به‌طور چشمگیری تا ۱۰ برابر کاهش یافته است. با افزایش روزافزون الگوهای زبانی بزرگ منبع‌باز، قیمت استفاده از ابزارهای مبتنی بر آنها هم کاهش بیشتری می‌یابد و باعث می‌شود که این روبات‌ها به راحتی برای اکثر شرکت‌ها قابل دسترسی باشند.

آورده الگوهای زبانی بزرگ برای شرکت‌ها

شرکت‌های هندی مشتاق هستند تا چت‌بات‌های مبتنی بر الگوی بزرگ زبانی (LLM) را به کار بگیرند؛ نه به خاطر سر و صدایی که ایجاد کرده‌اند، بلکه بیشتر به دلیل آنچه الگوهای زبانی بزرگ روی میز می‌آورند. الگوی بزرگ زبانی به حل درک و تولید زبان کمک زیادی کرده است. در حالی که قبلا چت‌بات‌ها برای حل یک کار خاص طراحی می‌شدند، الگوهای زبانی بزرگ راه را برای عوامل مکالمه پیشرفته‌تر و پیچیده‌تر هموار کردند که توانایی بیشتر و بهتری در درک و پاسخگویی به ورودی‌های زبان طبیعی دارند.

استفاده از الگوی زبانی بزرگ تا حد قابل‌توجهی به صرفه‌جویی هفته‌ها زمان کاری در این فرآیند جدید کمک می‌کند. بنابراین بدیهی به نظر می‌رسد که این فرآیند بسیار کارآمدتر باشد و راه‌اندازی روبات‌هایی که دارای رابط طبیعی و شبیه به انسان هستند، سریع‌تر خواهد شد. گوراو کاچاوا، مدیر ارشد محصول شرکت Gupshup.io (فعال در زمینه ارائه ابزارهای خدمات به مشتری مبتنی بر هوش مصنوعی) در این مورد معتقد است: «وقتی صحبت از درک زبان، پشتیبانی چندزبانه، تبدیل متن به صدا‌ و‌ صدا به متن می‌شود، همه فرآیندها با استفاده از الگوهای زبانی بزرگ با سرعت بسیار زیادی جلو می‌روند.»

تحولاتی که بومی‌سازی می‌شوند

چت جی‌پی‌تی شرکت‌های ارائه‌دهنده ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌محور را مجبور کرده است تا در ارائه محصولات خود به‌طور کلی تجدید‌نظر کنند. جایا کیشرو ردی، هم‌بنیان‌گذار و مدیر ارشد تکنولوژی شرکت Yellow.ai (ارائه‌دهنده پلتفرم اتوماسیون مبتنی بر هوش مصنوعی) در این مورد می‌گوید: «ما مدت زیادی است که با الگوهای زبانی بزرگ کار می‌کنیم. هر چند موارد استفاده و آنچه دقیقا این الگوهای زبانی بزرگ می‌توانند حل کنند، چیزهایی هستند که ما تا قبل از ظهور و استفاده از چت جی‌پی‌تی کشف نکرده بودیم.»

شرکت Yellow.ai هم مثل بسیاری از دیگر شرکت‌های آی‌تی هند با ورود چت جی‌پی‌تی به سرعت نقشه راه خود را تغییر داد. جایا کیشرو ردی در ادامه می‌گوید: «ما شروع کردیم به استفاده از الگوی زبانی بزرگ نه فقط برای تولید محتوا، بلکه به عنوان یک لایه هوشمند. ما در حال کار روی موارد استفاده کوچک‌تری از الگوهای زبانی بزرگ (LLMs) و همچنین تجربه کار با دیگر الگوهای زبانی بزرگ و نه فقط GPT-۴ هستیم. ما با Anthropic نیز کار می‌کنیم و LLaMA متا را هم در کشور خود آزمایش کرده‌ایم.»

Yellow.ai همچنین مشغول کار روی نسخه خانگی یک الگوی زبانی بزرگ با طراحی ویژه برای مصارف تجاری هستیم که انتظار می‌رود به زودی رونمایی شود. به‌طور مشابهی شرکت Gupshup هم که در زمینه ارائه ابزارهای هوش مصنوعی مکالمه‌محور فعالیت می‌کند و در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شده، به سرعت وارد این عرصه شده است. شرکت Gupshup تنها مشغول ساخت چت‌بات‌های مبتنی بر GPT-۳ و GPT-۴ نیست، بلکه در حال آزمایش GPT۳.۵ Turbo و Anthropic’s Claude و همچنین الگوهای زبانی بزرگ توسعه‌یافته توسط گوگل و شرکت‌های دیگر هم هست.

گوراو کاچاوا، مدیر ارشد محصول شرکت Gupshup.io، همچنین گفته است: «بنابراین کاری که می‌خواهیم انجام دهیم این است که تجربه‌ای شبیه به چت جی‌پی‌تی را ایجاد کنیم، اما بیشتر برای داده‌های منحصربه‌فرد برای شرکت‌مان. ما درک زبانی الگوهای زبانی بزرگ را به کار گرفته‌ایم و آن را آموزش داده‌ایم و همچنین آن را با داده‌های سازمانی خاص تنظیم کرده‌ایم.»

شرکت Jio Haptik که توسط Reliance Jio خریده شده است هم از الگوهای زبانی بزرگ برای سه هدف مختلف استفاده می‌کند و در وهله اول اولا از الگوی زبانی بزرگ برای بهتر کردن پیشنهادهای موجود خود استفاده می‌کنند. کریشنا در این مورد گفت: «ثانیا ما به دنبال مهندسی مجدد کل بسته هوش مصنوعی خود هستیم و به مشتریان خود گزینه یک بسته هوش مصنوعی بسیار پیشرفته را که ورای الگوهای زبانی بزرگ اجرا می‌شود، ارائه می‌دهیم.» انتظار می‌رود این استارت‌آپ مستقر در بمبئی این راه‌حل‌ها را در یک یا دو فصل آینده راه‌اندازی کند.

 در نهایت مدیرعامل این شرکت اعلام کرد: «ما همچنین در حال بررسی این هستیم که چه نوع نوآوری می‌توانیم در خود الگوی زبانی بزرگ انجام دهیم. آیا می‌توانیم یک الگوی زبانی بزرگ موجود را در اختیار بگیریم و برای موارد استفاده در تجارت مکالمه بازنویسی کنیم؟»

با این حال، شرکت‌های هندی همزمان با بهره‌گیری از مزایای الگوهای زبانی بزرگ، نسبت به مخاطرات احتمالی آنها هم محتاط هستند؛ به‌ویژه شرکت‌هایی در بخش بانکی یا بیمه که داده‌های حساسی مانند اطلاعات شناسایی شخصی را مدیریت می‌کنند. علاوه بر این، الگوهای زبانی بزرگ همچنین این مشکل را دارند که بسیاری از کارشناسان معتقدند که این الگوها دچار توهمات و اشتباهات بزرگ می‌شوند. با این اوصاف اغلب شرکت‌ها می‌خواهند بدانند که چطور می‌توانند الگوهای زبانی بزرگ را امن نگه دارند.