ارسال پیام تبلیغاتی به فضا برای دعوت از گردشگران فرازمینی

لکسینگتون در قلب منطقه بلوگراس کنتاکی آمریکا دست به کار خلاقانه‌ای برای ترویج توریسم و گردشگری زده‌ است. دانشمندان با ارسال پیامی به یک منظومه ستار‌‌ه‌ای در فاصله ۴۰سال نوری از ما، بیگانگان فضایی احتمالی ساکن در این منطقه از فضا را به بازدید از ایالت کنتاکی و استفاده از نوشیدنی مخصوص این ایالت دعوت کردند. این پیام لیزری فروسرخ رمزگذاری‌شده، به سوی منظومه ستاره‌ای تراپیست-۱ ارسال شده که دست‌کم هفت سیاره احتمالا زیست‌پذیر دارد. دانشمندان در لکسینگتون با ارسال پیامی به فاصله حدود ۳۸۰تریلیون کیلومتری، این ایده تبلیغاتی جالب را پیاده کردند. اگرچه رسیدن این پیام به مقصد در حدود ۳۸سال و ۲۶۲روز و ۷ساعت و ۹دقیقه و ۴۲ثانیه طول می‌کشد، این تبلیغ از نظر خلاقانه بودن، نو و جالب‌ توجه به شمار می‌رود.

به گزارش نیویورک‌پست، این پیام رمزگزاری‌شده، «بیت‌مپ» یا به‌اصطلاح «بیت‌نگاشت» است که به گفته دانشمندان، حاوی اطلاعاتی درباره زمین، از جمله اعداد اول، عناصر تناوبی که اجزای سازنده حیات در زمین هستند و نیز تصاویری از انسان و اسب است. در این پیام همچنین شکل تپه‌های کنتاکی و چند کلمه کوتاه به معنای «از لکسینگتون دیدن کنید» وجود دارد که به انگلیسی ساده نوشته شده است. این نخستین پیام تبلیغاتی گردشگری است که به فضا پرتاب می‌شود و اگر حیات فرازمینی هوشمندی در آن منظومه وجود داشته باشد، ممکن است بتواند آن را دریافت و رمزگشایی کند.

پیش از این، در کاوشگرهای وویجر نیز که ۱۹۷۷میلادی به فضا پرتاب شدند، لوح‌های طلایی شبیه به صفحه‌های گرامافون‌ تعبیه شده بود. ایده دانشمندان در آن دوره این بود که اگر این کاوشگرها در مسیر خود به حیات فرازمینی هوشمندی برسند، بتوان شکل و نوع حیات و نیز صداهایی از زمین را به تمدن‌های بیگانه معرفی کرد. در آن الواح، موسیقی‌هایی از سراسر دنیا، صوت‌واژه‌هایی از زبان‌های مختلف، صداهای ضبط‌شده از طبیعت و همچنین نقشه‌ای که موقعیت خورشید را در مقایسه با اجرام آسمانی نزدیک نشان می‌داد، به همراه تعدادی نماد برای رمزگشایی نیز در آن گنجانده شده بود.