گوگل ۷۰۰ میلیون دلار جریمه می‌دهد

براساس این شکایت، گوگل متهم شده بود از طریق محدودیت‌های غیرقانونی در توزیع اپ‌های مربوط به دستگاه‌های اندروید و هزینه‌های غیرملزوم برای تراکنش‌های داخل اپ از مشتریان هزینه‌های بیشتری دریافت می‌کرده است.

ایالت یوتا که شاکی اصلی پرونده است و ایالت‌های دیگر در سپتامبر این تسویه را اعلام کردند، اما شرایط آن قبل از دادگاه پرونده اپیک گیمز علیه گوگل، محرمانه نگه داشته شد. هفته گذشته هیات منصفه دادگاهی در ایالت کالیفرنیا اعلام کرد با این شرکت درباره غیررقابتی بودن کسب‌وکار اپ گوگل هم عقیده است.

ویلسون وایت، نایب‌رئیس گوگل برای امور دولتی و سیاستگذاری عمومی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این تسویه براساس انعطاف‌پذیری و قدرت انتخاب اندروید بنا شده و علاوه بر حفاظت از امنیت، توانایی شرکت برای رقابت با دیگر سازندگان سیستم‌های عامل را حفظ و در اکوسیستم اندروید برای کاربران و توسعه‌دهندگان سرمایه‌گذاری می‌کند.» همچنین این شرکت اعلام کرد در حال گسترش توانایی توسعه‌دهندگان برنامه و بازی برای ارائه یک گزینه صورت‌حساب جایگزین برای خریدهای درون‌برنامه‌ای در کنار سیستم صورت‌حساب پلی‌استور است. گوگل اعلام کرد که بیش از یک سال است که قابلیت «انتخاب صورت‌حساب» را در آمریکا به‌طور آزمایشی اجرا می‌کند. در کنار این موارد گوگل به عنوان بخشی از این تسویه توانایی کاربران برای دانلود مستقیم اپ‌ها از توسعه‌دهندگان را ساده‌تر می‌کند. طبق اسناد دادگاه وکلای ایالت‌ها اعلام کردند شرایط تسویه فراغ بالی قابل‌توجه، معنی‌دار و طولانی مدت برای مصرف‌کنندگان در سراسر کشور ارائه می‌دهد.