اعطای وام قرض‌الحسنه به صنایع خلاق تا سقف ۷۵۰ میلیون تومان

 به گزارش معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، کلاهی که در پنل تامین مالی در نخستین رویداد و نمایشگاه بین‌المللی مد و پوشاک خلاق سخن می‌گفت، با تاکید بر ضرورت شرکت‌داری مدرن در حوزه صنایع خلاق گفت: شرکت‌های صنایع خلاق در حوزه‌های مختلف و به‌طور خاص، مد و پوشاک اگر می‌خواهند شرکت نوآوری داشته باشند، باید از سیستم تولید سنتی عبور کرده و خود را به دانش حقوقی روز مجهز کنند، در غیر این صورت هیچ‌گاه تولیدشان، منشأ اثر صادراتی نخواهد بود و برندی از آنها به خارج از کشور منتقل نخواهد شد. آزادی، مدیر صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق هم طی سخنانی در خصوص معیار سیاستگذاری در صندوق‌ها گفت: صندوق‌ها همچون بانک‌ها تنها بر تولید تمرکز ندارند و دغدغه آنها بیشتر ناظر به بحث نوآوری است.

وی در ادامه به موضوع اولویت صندوق‌ها در حوزه استارت‌آپ‌ها پرداخت و گفت: استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی و تحلیل داده از جمله این اولویت‌هاست. همچنین تبلیغات که البته این روزها اینفلوئنسرها در حوزه تبلیغات گوی سبقت را از دیگران ربوده‌اند و استفاده از مواد بازیافتی از دیگر اولویت‌های صندوق است.

آزادی با بیان اینکه صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق تا به حال قراردادی در حوزه پوشاک نداشته به سازوکار تاییدیه گرفتن یک ایده خلاق در صندوق پژوهش و فناوری صنایع خلاق پرداخت و گفت: نخستین مرحله، ارائه پروپوزال اولیه و سابقه فعالیت است. در ادامه موارد دیگری همچون تفاوت محصول با نمونه‌های مشابه و در واقع مزیت محصول اهمیت می‌یابد و نهایتا امکان‌سنجی بازار، مرحله آخری است که در بررسی ایده در صندوق طی می‌شود.

آقاصفری، مسوول سرمایه‌گذاری صندوق پژوهش و فناوری البرز‌ هم در بحث خود بر اهمیت توجه صنایع خلاق به بازار محصول‌شان تاکید کرد و گفت: قبل از اجرایی شدن هر ایده باید به بازار آن توجه کرد و فرهنگ یک جامعه یکی از المان‌هایی است که می‌تواند معیاری برای شناخت بازار یا به عبارتی علاقه مصرفی مردم باشد. آقا‌صفری در خصوص چگونگی حمایت صندوق البرز گفت: ایده شتاب‌دهی می‌شود، نمونه اولیه طراحی شده و سرمایه‌گذاری و ورود به بازار کلید می‌خورد.