مهر: وزیر ارتباطات گفت: مساله حذف اپلیکیشن‌های ایرانی در اپل از سوی دکتر ظریف و وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و این مساله حل خواهد شد. محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه اولین همایش ملی فناوری کوانتومی درباره اپلیکیشن‌های ایرانی در اپل اظهار کرد: طبیعی است وقتی کشور ما یک حرکتی رو به رشد را آغاز می‌کند دولت آمریکا ما را به سمت محروم کردن برساند؛ آمریکا و دولت آمریکا با فشارهایی که به اپل آورده اقدام به حذف اپلیکیشن‌های ایرانی کرده است این موضوع به نوعی مقابله با حرکت جمهوری اسلامی در عرصه تکنولوژی و ایجاد خدمات است. وی افزود: این مساله از سوی وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و این مساله نیز حل خواهد شد و برای ارائه خدمات این معضل مرتفع می‌شود. امیدواریم آنها هم به مقررات بین‌المللی در این عرصه پایدار باشند طبیعتا اگر این تعامل نباشد دست دولت ما خالی نیست.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر رسیدگی به وضعیت کانال‌های تلگرامی که با ارزش‌های نظام مخالف هستند و حکم آنها از سوی قوه قضائیه اعلام شده، اظهار کرد: ملاحظات فرهنگی در عرصه مجازی حائز اهمیت هستند؛ به جای دعوا کردن باید در عرصه اجرا هماهنگی‌های لازم را داشته باشیم. وی ادامه داد: اختلافی در مدیران کشور در این زمینه وجود ندارد و در عرصه قضایی و اجرایی تلاش در صیانت از فرهنگ است؛ اما چون باید در این زمینه افکار عمومی را پاسخ دهیم لیستی که دادستانی کشور به ما ارسال کردند و شامل ۸ هزار کانال بود تعدادی از آنها را محدود کردیم و گزارشی نیز در این زمینه به دادستانی ارائه شد. طبیعتا تلاش می‌کنیم این حوزه را ساماندهی کنیم که در این مسیر از قوه قضائیه نیز کمک می‌گیریم.

جهرمی درخصوص کمیته فیلترینگ و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اختلافاتی بین وزارت ارتباطات و قوه قضائیه در این زمینه وجود دارد، افزود: درباره کمیته فیلترینگ قانون مشخص کرده و اختلافاتی در این زمینه وجود ندارد. وی ادامه داد: فیلتر یا حکم مستقیم قاضی یا مصوبه کارگروه مصادیق را می‌خواهد؛ در این مساله اختلاف نظری وجود ندارد. وزیر ارتباطات درخصوص مدل فروش اینترنت خاطرنشان کرد: در این زمینه به تازگی بررسی‌های خود را آغاز کرده‌ایم و بنا داریم ظرف یک ماه آینده این مساله را حل کنیم.