وضعیت ICT ایران به روایت وزیر ارتباطات

ایسنا: محمود واعظی تلاش دولت برای جلوگیری از قطع اینترنت در ایام انتخابات خبر داد و اظهار کرد: در حوزه تعداد کاربران اینترنت رشدی قابل توجه چه از نظر سرعت و چه از نظر تعداد صورت گرفت و به این ترتیب تعداد کاربران اینترنت از حدود ۴ تا ۵ میلیون نفر اکنون به بیش از ۵۰ میلیون نفر رسیده و رشدی ۱۰ برابری داشته است. این عضو کابینه اقتصادی دولت همچنین به بحث دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی دولت الکترونیک از گذشته یکی از آرزوهای کشور بوده و در دولت‌های مختلف وزارت ارتباطات روی این موضوع کار کرده بود اما پیشرفت چندانی در این حوزه صورت نگرفته و تا آغاز دولت یازدهم در این حوزه تنها ١١درصد پیشرفت ایجاد شده بود، اما اکنون این طرح به پیشرفت ۱۰۰درصدی رسیده و تمام زیرساخت‌های مربوط به آن آماده شده است.

واعظی با اشاره به فرصت‌ها و تهدیدهایی که از طریق فضای مجازی ایجاد می‌شود گفت: تلاش‌های متعددی در حوزه صیانت از این فضا داشته‌ایم اما به‌طور کلی رویکرد ما آن است که این فضا فرصت و تهدید را به‌طور توامان دارد و ممکن است در آن آلودگی‌هایی نیز وجود داشته باشد یا دشمنان بتوانند از نظر امنیتی خدشه‌ای وارد کنند. در هر صورت ما سعی کردیم هیچ‌گاه از تهدیدات این فضا غافل نشویم اما در عین حال این شهامت را هم داشتیم که می‌توان از این عرصه برای کشور فرصت‌های متعدد ایجاد کرد. اکنون در نظر بگیرید که اگر فضای مجازی نبود در انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداها باید چه اندازه هزینه می‌کردند؟ از سوی دیگر با ایجاد این فضا افراد مختلف با نگارش ‌نظرات خود در فضای مجازی نقش خود را ایفا می‌کنند و اطلاعات نیز به‌صورت لحظه‌ای به افراد رسیده و آنها از آنچه در کشور می‌گذرد مطلع می‌شوند.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی مبنی بر فیلترینگ تلگرام صوتی و اینکه آیا این موضوع هم به دلیل چنین حساسیت‌هایی رخ داده است، تصریح کرد: ما در این زمینه به‌طور صریح اعلام کردیم که دولت با فعالیت‌ این بخش هیچ‌گونه مشکلی ندارد و حتی به مدت دو روز نیز شرایط دسترسی به تلگرام صوتی را فراهم کرد، اما پس از این مدت قوه قضائیه دستور به فیلتر شدن این بخش داد. وی ادامه داد: اولویت دیگر ما آن است که به سرعت در این حوزه اشتغال ایجاد کنیم، چرا که در سال ۱۳۹۴ با بهره‌گیری از این بستر در ایران ۳۰ هزار شغل ایجاد شد که این تعداد در سال ۱۳۹۵ به ۱۰۰ هزار شغل رسیده و بنا داریم در سال ۱۳۹۶ با افزایش ۳۰ درصدی آن، تعداد مشاغل ایجاد شده در حوزه ICT را به ۱۳۰ هزار شغل برسانیم که امیدواریم در دولت و مجلس موانع موجود در این حوزه برطرف شود.