عاقله ترابی: افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌ها در سراسر جهان است و کمابیش باید گفت همه ما باید به فکر پیشگیری از بروز این مشکل باشیم؛ به‌ویژه با نابسامانی‌هایی که در دنیا روزبه‌روز در حال افزایش است و مشکلاتی که بشر برای بشر ایجاد می‌کند چندان هم عجیب نیست که با کمی تفکر و نگاه به مسائل روز دنیا به سمت ناامیدی و تضعیف روحیه پیش برویم. برای پیشگیری از این اتفاق راه‌های زیادی پیش روی ماست، ولی یکی از بهترین آنها کمک‌گرفتن از تکنولوژی است. حالا که تکنولوژی در زندگی اغلب ما رسوخ کرده، چه‌بهتر که در کنار معایب و ضررهایی که دارد از مزایای آن هم استفاده کنیم و در راستای بهبود شرایط روحی‌مان هم از آن کمک بگیریم.

پژوهشگران و تولیدکنندگان بسیاری در طول این سال‌ها همگام با پیشرفت تکنولوژی، سعی در پیداکردن راه‌هایی داشته‌اند تا بتوانند با استفاده از آنها به بهبود وضعیت روحی کاربران کمک کنند. یکی از این راه‌ها اپلیکیشن‌های متفاوت است که در این حوزه کمک چشمگیری به کاربر می‌کند. این اپلیکیشن‌ها هریک بر حوزه‌ای تمرکز دارند و هریک به نوبه خود در تلاشند تا در این راستا موفق عمل کنند. همه ما می‌دانیم که برای داشتن روحیه مناسب و همچنین پیشگیری از افسردگی و حتی درمان آن، عوامل بسیاری تاثیرگذار هستند؛ عواملی از قبیل خواب و خوراک مناسب، ورزش‌کردن و داشتن افکار مثبت. به همین ترتیب انواع اپلیکیشن‌ها طراحی و تولید شده‌اند تا بتوانند کاربران را در راستای اهدافشان پیش ببرند. اگر برای شما هم جالب است که بدانید چه اپلیکیشن‌هایی در این حوزه طراحی شده‌اند و چه اهدافی را دنبال می‌کنند، در ادامه با ما باشید که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

Depression CBT Self-Help Guide

این اپلیکیشن رایگان یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در راستای درمان افسردگی است. شما با استفاده از Depression CBT Self-Help Guide می‌توانید استرس‌ها و اضطراب‌های خود را مدیریت کنید. درواقع این برنامه راهکارهای مدیریت روح و روان خود را به شما آموزش می‌دهد و کمک‌تان می‌کند منبع مشکلات روحی‌تان را پیدا و برای حل آنها راه‌حل مناسب بیابید. CBT درواقع یکی از شایع‌ترین انواع روان‌درمانی است که از طریق گفت‌وگو انجام می‌گیرد و نوعی درمان شناختی رفتاری است. این نوع درمان به تشخیص، تحلیل و تغییر افکار و رفتارهای شما می‌پردازد و میزان و شدت ناراحتی روحی‌تان را مشخص می‌کند. سپس با ارائه راهکارهای مناسب به شما در درمان آن و تسکین اضطراب و دلهره و استرس شما کمک می‌کند. این نوع درمان درواقع نوعی درمان دوطرفه است؛‌ یعنی بر پایه همکاری مشترک بیمار و درمانگر انجام می‌گیرد که این برنامه تا حد زیادی شما را از درمان حضوری و مراجعه به درمانگر بی‌نیاز می‌کند. البته این نکته را هم باید گفت که این برنامه به زبان انگلیسی است و برای استفاده بهینه از آن باید به این زبان تسلط داشته باشید. در این صورت می‌توانید حتی هنگام فشارهای عصبی و مواقعی که به شدت ناراحت هستید این اپلیکیشن را باز کنید تا با گفتار و حتی موسیقی‌های آرام‌بخش به شما کمک کند در وضعیت مناسب روحی قرارگیرید و حتی تصمیم مناسب دربرابر مشکلات متفاوت خود بگیرید.

Health Through Breath

همه کسانی که با انوع روش‌های آرامش روح سروکار دارند این موضوع را قبول دارند که تنفس و مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای مقابله با ناآرامی و ناراحتی‌های عصبی است. اپلیکیشن Health Through Breath نیز با همین هدف طراحی و تولید شده است. این برنامه با استفاده از روش‌های یوگا به شما تمرین تنفس می‌دهد و کمک می‌کند تا در شرایط تعادل روحی و روانی قرار بگیرید و آرامش داشته باشید. کافی است هنگام قرارگرفتن در شرایط نامناسب روحی سراغ این اپلیکیشن بروید تا با تمرین‌های تنفس ۱۵ دقیقه‌ای به شما کمک کند که روحتان در وضعیت پایدار قرار گیرد. پس از تمرین‌های این برنامه حتی متوجه خواهید شد که دیگر خبری از تنگی نفس و سردردهای ناشی از فشارهای عصبی نیست و درنتیجه‌ با آرام‌شدن روحتان، جسمتان نیز در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت. Health Through Breath برای هردو سیستم‌عامل اندروید و آی‌او‌اس سازگار است و رایگان عرضه می‌شود.

PocketSmile

این اپلیکیشن که به‌تازگی عرضه شده روش کار متفاوتی با دیگر برنامه‌های مشابه دارد. نظر طراحان PocketSmile بر این بوده است که دیدن لبخند و چهره‌ای که می‌خندد تاثیر انکارناپذیری در مخاطب می‌گذارد. درواقع دانشمندان در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که عضلات صورت فرد به آنچه می‌بیند واکنش نشان می‌دهد و این جمله را که «لبخند مسری است» به یقین رسانده‌اند. دانشمندان بر آن هستند که شما حتی وقتی ناراحت هستید، اگر چهره‌ای خندان ببینید، مغزتان به عضله‌های صورت دستور خندیدن می‌دهد و به‌تبع آن شما احساس شادی می‌کنید. به همین راحتی! حال با استفاده از این نظریه این اپلیکیشن طراحی شده و کارش این است که در طول روز، تصویر لبخندهای متفاوت را به گوشی شما می‌فرستد و با دیدن آنها لبخند سراغتان می‌آید و طبق دستور گریزناپذیر مغز احساس شادی می‌کنید. PocketSmile یکی از ساده‌ترین اپلیکیشن‌هایی است که وقت چندانی هم از شما نمی‌گیرد. کافی است فقط هرازگاهی به گوشی‌تان نگاهی بیندازید و بقیه کارها را مغزتان انجام می‌دهد. البته این نکته را هم باید گفت که این راهکار برای درمان افسردگی‌های شدید ثمربخش نیست، ولی برای افرادی که در طول روز بنا بر اتفاق‌ها و مسائل روزمره در فشارهای روحی و عصبی قرار می‌گیرند بسیار مناسب است. نکته جالب در مورد این اپلیکیشن رایگان این است که شما می‌توانید خودتان تعیین کنید که چهره‌های خندان را چند دقیقه یک‌بار برای شما نشان دهد و حتی می‌توانید ساعت خوابتان را به این برنامه بدهید تا بداند که زمانی که شما در خواب هستید برایتان تصویری نفرستد و بیدارتان نکند.

7 Minute Workout

این اپلیکیشن یکی از پرطرفدارترین برنامه‌ها بین کاربران است که بااستفاده از فعالیت‌های فیزیکی، به ارتقای وضعیت روحی و روانی افراد کمک می‌کند. شما با استفاده از این برنامه باید روزانه ۷ دقیقه از وقت خود را به فعالیت‌های فیزیکی اختصاص دهید. به این ترتیب درکنار تناسب اندام، از وضعیت روحی مناسبی هم برخوردار خواهید بود. حرکت‌های فیزیکی این برنامه شامل درازنشست، شنا و برخی ورزش‌ها با کمک گرفتن از دیوار است که بین هریک هم به شما چند ثانیه استراحت می‌دهد. زمان استراحت را می‌توانید خودتان تنظیم کنید، به این ترتیب که با مدت‌زمان پیش‌فرض پنج ثانیه شروع می‌شود. این برنامه رایگان است و محیط کاربری ساده‌ای دارد. یکی از مزیت‌های ۷ Minute Workout این است که از سرویس گوگل‌فیت هم پشتیبانی می‌کند. شما می‌توانید در این اپلیکیشن اطلاعات تمرین‌های روزانه خود را در اختیار داشته باشید تا به‌این‌ترتیب انگیزه بیشتری پیدا کنید که به تمرین‌های خود ادامه دهید و در نهایت بعد از مدتی متوجه خواهید شد که از لحاظ روحی نیز در وضعیت مناسبی قرار گرفته‌اید. این نکته را هم باید گفت که شما برای انجام تمرین‌های این اپلیکیشن نیاز به وسیله یا تجهیزات خاصی ندارید. کافی است یک صندلی داشته باشید و هفت دقیقه از زمان روزانه خود را به تمرین‌های مربوط به آن بپردازید. ۷ Minute Workout مجهز به دستورات صوتی است و به‌این ترتیب کار شما هنگام تمرین راحت است و لازم نیست برای شروع یا توقف تمرین‌تان به تلفن هوشمند خود نگاه کنید.

Sleep Cycle

اگر به نکات سلامت روح و جسم توجه داشته‌ باشید حتما شنیده‌اید که کارشناسان و پژوهشگران بسیاری بر این نظر هستند که خواب راحت و مناسب نقش چشمگیری در سلامت جسم و به‌تبع آن سلامت روح دارد. اپلیکیشن Sleep Cycle بر چرخه خواب شما نظارت می‌کند و دقیقا زمانی بیدارتان می‌کند که خوابتان سبک است، البته شما ساعتی را که می‌خواهید بیدار شوید به اپلیکیشن می‌دهید و در همان دوره زمانی ولی در بهترین زمان بیدارتان می‌کند. بنابراین حتی اگر کمی زودتر بیدارتان کند، به‌راحتی از رختخواب بلند می‌شوید و در طول روز نیز سرحال و بانشاط هستید. شما همچنین در این برنامه می‌توانید موزیکی که قرار است با آن بیدار شوید خودتان انتخاب کنید؛ هم از ملودی‌های موجود در برنامه و هم از موزیک‌هایی که در گوشی خود دارید. روش کار Sleep Cycle اینگونه است که حسگر داخلی دارد و با استفاده از شتاب‌سنج تلفن همراهتان، حرکت‌های شما را مانیتور می‌کند و با بررسی آنها تشخیص می‌دهد که در چه مرحله‌ای از خواب هستید و به این ترتیب چرخه خواب شما را ثبت می‌کند. بنابراین لازم است شما هنگام خواب تلفن همراهتان را کنار سر خود قرار دهید. Sleep Cycle در نهایت نموداری از وضعیت خوابتان به شما ارائه می‌دهد تا متوجه شوید که در کدام روزها کیفیت خواب بهتری داشته‌اید.