گروه بنگاه‌ها: مشاور مدیریت فناوری و نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه تامسون رویترز به‌تازگی فهرستی از ۱۰۰ دانشگاه نوآور جهان را منتشر کرده، گفت:سهم دانشگاه‌های آمریکایی در این لیست، ۴۶ دانشگاه و رتبه ۱ تا ۵ نیز در اختیار دانشگاه‌های آمریکایی است. مرضیه شاوردی با اشاره به اینکه موسسه پیشرفته علم و صنعت (KAIST) کره‌جنوبی، در جایگاه ششم این فهرست قرار گرفته و اولین موسسه آسیایی فهرست است افزود: ثبت پتنت(ثبت اختراع) نشان‌دهنده حرکت دانشگاه‌ها به سمت نوآوری و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی است و ازاین‌رو، به‌عنوان شاخص ارزیابی و رده‌بندی دانشگاه‌های نوآور به‌کاررفته است. به‌علاوه یکی از شاخص‌های به‌کاررفته در این رده‌بندی، استناد صنعت به مقاله و پتنت دانشگاه است، که به‌نوعی نشان‌دهنده تجاری شدن پژوهش‌های دانشگاهی و خلق ثروت از دستاوردهای علمی و پژوهشی است.

وی تاکید کرد: آمریکا، مانند سال ۲۰۱۵، بیشترین سهم را در میان نوآورترین دانشگاه‌های جهان دارد (۴۶ دانشگاه). ژاپن با ۹ دانشگاه نوآور در رده دوم جای گرفته و فرانسه و کره جنوبی هریک با داشتن ۸ دانشگاه نوآور در رده سوم و چهارم فهرست جای دارند. شاوردی افزود: دانشگاه‌های برتر این فهرست، منشا و سرچشمه شکل‌گیری شرکت‌های فناوری‌محور بزرگی مانند گوگل، اینتل و... بوده‌اند و به‌واسطه این شرکت‌ها نقش شایان توجهی در خلق ثروت و رشد اقتصادی کشورهای خود ایفا کرده‌اند واین دانشگاه‌ها با عنوان «دانشگاه‌های کارآفرین» یا «دانشگاه‌های نسل ۳» شناخته می‌شوند. وی افزود: یکی از نکات جالب توجه در این گزارش، جایگاه کمبریج است که این دانشگاه در رتبه ۱۹ دانشگاه‌های نوآور جای گرفته است. این امر به این معنی است که این دانشگاه ازنظر تعداد مقاله‌ها و استناد به مقاله‌ها عملکردی قوی داشته، اما درزمینه ثبت پتنت و تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی خود به همان اندازه قوی نبوده است.

شاوردی گفت:برعکس، موسسه KAIST در رتبه‌بندی QS World University Rankings در رده ۴۶ جای گرفته؛ اما در رتبه‌بندی دانشگاه‌های نوآور، جایگاه ششم را دارد. این امر حاکی از موفقیت چشمگیر این موسسه در ثبت پتنت و تجاری‌سازی است. مشاور مدیریت فناوری و نوآوری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به اینکه سهم کشورهای آسیایی از این فهرست، کمتر از ۲۵ درصد است، ادامه داد: جای دانشگاه‌های ایرانی در میان دانشگاه‌های نوآور جهان خالی است؛ دانشگاه‌های ایرانی، درزمینه آموزش و پژوهش و ازنظر تعداد مقاله‌ها و استناد به مقاله‌ها نسبتا قوی هستند. اما برای تبدیل‌شدن به دانشگاه‌های کارآفرین (نسل ۳) مسیری طولانی در پیش دارند. حمایت بیشتر از مالکیت فکری، بهبود قوانین ثبت اختراع و ترویج و تشویق شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی (مبتنی بر نتایج دستاوردهای پژوهش‌های دانشگاهی) می‌تواند دانشگاه‌های کشور را به سمت دانشگاه‌های نسل ۳ هدایت کند.