دنیای اقتصاد: خودروهای هوشمند که قابلیت ارتباط با اینترنت و تعاملات آنلاین را دارند، حالا کم کم از یک پدیده جدید به جریانی مهم و تاثیرگذار در دنیا تبدیل شده است. این جریان حالا آنقدر جدی است که نقش موتور درآمدزایی جدید شرکت‌های خودروسازی و البته شرکت‌های تکنولوژی را به خودش گرفته است. در طول یکسال گذشته رشد قابل توجهی در بازار خودروهای هوشمند ایجاد شده است و از آنجایی که دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا هر روز بیشتر و رایج‌تر می‌شود، خودروها هم همزمان تغییر ماهیت می‌دهند. بررسی‌های موسسه تحقیقاتی BI Intelligence در این مورد نشان می‌دهد با وجود روند افزایش دسترسی به اینترنت، انتظار می‌رود ساختار مالکیت خودرو را تغییر داده و پلت‌فرم جدیدی برای مصرف‌کنندگان جهت دسترسی به محتوا و راهبری خودروهای تمام خودکار و خودران ایجاد کند که این موضوع در نهایت به ایجاد انقلابی مهم و بزرگ در صنعت خودرو منتهی می‌شود.

وضعیت خودرو در بازار امروز درست شبیه به جایگاهی است که موبایل هوشمند در بازار سال ۲۰۱۰ داشت؛ پدیده‌‌ای نوظهور که آماده انفجار و رشد سریع بود. در همین راستا گزارش جدید موسسه تحقیقاتی BI Intelligence به بررسی بازار خودروهای هوشمند و آینده آنها پرداخته است. این گزارش نشان می‌دهد که بازار خودرو به سرعت در حال تغییر و تحول است، اندازه بازار خودروهای هوشمند بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود، خودروسازان از این تحولات و استراتژی‌های هوشمندسازی خودروها سود می‌برند درحالی‌که میزان تقاضای مصرف‌کنندگان در سراسر دنیا رو به افزایش می‌رود. این بررسی‌ها نشان می‌دهند که باید منتظر باشیم که تا سال ۲۰۲۱ تعداد خودروهای هوشمند در جاده‌های جهان به بیش از ۳۸۰میلیون دستگاه برسد. در واقع افزایش تمایل شرکت‌های خودروسازی به هوشمند کردن تولیدات جدیدشان همراه با تقاضای بازار، باعث شده است روند رشد بازار خودروهای هوشمند سرعت بیشتری به خود بگیرد و به این ترتیب پیش‌بینی‌های گذشته را تغییر بدهد.

خودروسازان همچنان در حال طراحی و تولید خودروهای هوشمند هستند، چون این ساختار هوشمند جدید فرصت‌های تجاری تازه، متفاوت و سودآوری را برای آنها ایجاد می‌کند. از طرف دیگر مصرف‌کنندگان هم با سرعتی بیشتر از حد انتظار از خودروهای هوشمند استقبال کرده و آنها را می‌خرند. شرکت‌های تکنولوژی هم از تحولات جدید صنعت خودروسازی سود می‌برند و بی‌نصیب نیستند. در واقع این شرکت‌ها نقش مهم و اساسی در آینده بازار خودرو دارند. حالا تکنولوژی آنقدر مرزهای میان صنایع مختلف را کمرنگ و کمرنگ‌تر کرده است که بسیاری پیش‌بینی می‌کنند در آینده‌ای نه چندان دور باید منتظر طراحی و ساخت خودروهای هوشمند توسط شرکت‌های تکنولوژی هم باشیم. تا ورود خودروهای کاملا خودران و هوشمند به خیابان‌ها و جاده‌ها و دسترسی عمومی به آنها، تنها چند سال فاصله داریم. موانع تکنولوژیکی، قانونی و پذیرش مصرف‌کنندگان هنوز وجود دارند، اما همچنان گام‌های زیادی تا رسیدن به خودرویی که بتواند بدون نیاز به راننده و کاملا مستقل از نقطه A به نقطه B برود، وجود دارد.

رشد انفجاری پدیده خودروهای هوشمند