فیس‌بوک چگونه اپلیکیشن‏ها را تست می‏کند؟

دنیای اقتصاد: فیس‌بوک در دیتاسنتر خود حدود ۲ هزار گوشی هوشمند را تست می‏کند تا از عملکرد بی‏عیب و نقص راهکارهای نرم‏افزاری ارائه شده خود اطمینان یابد. تا سال گذشته میلادی هر یک از مهندسان نرم‏افزار فیس‌بوک تغییرات ایجادشده در نرم‏افزارهای عرضه‏شده توسط این شرکت(مانند فیس‌بوک و واتس‏اپ) را فقط روی یک دستگاه هوشمند بررسی می‏کردند. این در حالی است که با توجه به استفاده کاربران از دستگاه‏های هوشمندی با سخت‏افزار، سیستم‏عامل‏ و حتی ارتباطات اینترنتی متفاوت، این نوع آزمایش به هیچ‌وجه ایده‏آل نبود. از همین رو مسوولان فیس‌بوک از ۶۰ رک(قفسه‏های نگهداری تجهیزات) جدید در دیتاسنتر Prineville استفاده کرده‏اند که در هر یک ۳۲ گوشی هوشمند تعبیه شده است.

فیس‌بوک با بهره‏گیری از این گوشی‏های هوشمند، تغییرات و عملکرد هر نسخه جدید از نرم‏افزارهای عرضه شده خود را روی تمامی دستگاه‏ها بررسی می‏کند. به گفته Antonie Reversat مهندس بخش محصولات فیس‌بوک، این فرآیند با بهره‏گیری از مک‏مینی برای آی‌فون و همچنین سرورهای Open Compute Project Leopard برای دستگاه‏های اندرویدی امکان‏پذیر شده است. برای نرم‏افزارهایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، پیام‏رسان فیس‌بوک یا واتس‏اپ که در ابعاد وسیع مورد استفاده کاربران قرار می‏گیرند، تغییر هر یک از تنظیمات گوشی می‏تواند در عملکرد آن تاثیرگذار باشد. این برنامه‏ها مورد استفاده صدها هزار کاربر در سراسر جهان قرار می‏گیرند و در صورتی که مشکلی در یک برنامه ایجاد شود، دسترسی کاربران زیادی به این سرویس قطع شده و چه بسا این کاربران تصمیم به مهاجرت از این نرم‏افزار و انتخاب گزینه‏های جایگزین بگیرند. از همین رو، مراحل آزمایش و بررسی برای نرم‏افزارهای اینچنینی اهمیت ویژه‏ای دارد.

شرکت پیشتاز در ارائه زیرساخت‏های ابری یعنی آمازون، به‏واسطه ارائه راهکاری به نام AWS Device Farm بستر مناسبی را برای تست و بررسی نرم‏افزارها پیش روی توسعه‏دهندگان مستقل قرار می‏دهد و گوگل نیز با ارائه راهکار Fierbase Test Lab که البته تنها برای اکوسیستم اندروید در دسترس قرارگرفته، به کمک توسعه‏دهندگان آمده است. با این وجود، فیس‌بوک تصمیم گرفته با بهره‏گیری از زیرساخت‏های ویژه خود بررسی هرچه بیشتری از شرایط نرم‏افزارهای عرضه شده توسط مهندسانش داشته باشد. به گفته Reversat، این شرکت تمایل دارد تا گنجایش رک‏های ویژه بررسی گوشی‏های هوشمند را به دو برابر افزایش دهد. وی همچنین عنوان کرده فیس‌بوک به دنبال یافتن راهکارهایی برای به‏اشتراک‏گذاری طراحی رک‏های خود با دیگر شرکت‌ها است. امری که احتمالا از طریق پروژه Open Compute که توسط این شرکت در سال ۲۰۱۱ میلادی راه‏اندازی شده و تاکنون نیز در به‏اشتراک‏گذاری طراحی‏های مرتبط با محاسبات، ذخیره‏سازی و تجهیزات شبکه استفاده شده، میسر خواهد شد.