گروه بورس - شرکت کشاورزی و دامپروری مگسال از فروش محصولات خود طی دوره شش‌ماه منتهی به پایان شهریورماه ۸۷، بیش از ۹/۴۴میلیارد ریال درآمد کسب کرد.

براساس اطلاعیه سرپرست نظارت بر ناشران اوراق بهادار، این شرکت درآمد حاصل از فروش امسال خود را در مقایسه با سال گذشته با ۲۳درصد پیش‌بینی اعلام کرده است که امسال از این بابت، مبلغ ۲/۸۵میلیارد ریال درآمد کسب کند.

این شرکت در ابتدای سال، مالیات ۸۷ را برابر صفر اعلام کرده بود که با توجه به اینکه فعالیت شرکت اصلی شامل کشاورزی و دامداری است و معاف از مالیات است، مالیات درج شده در عملکرد شش ماه شرکت مربوط به درآمدهای غیرعملیاتی (فروش دارایی‌ها و غیره) اعلام شده است.

در این دوره سود ناخالص «زمگسا» برابر ۲/۱۱میلیارد ریال بود که در مقایسه با سال مالی قبل با کاهش روبه‌رو است.

همچنین حاشیه سود ناخالص این شرکت در دوره یاد شده نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش نشان می‌دهد. این کاهش در حاشیه سود خالص شرکت نیز مشهود است.

از سوی دیگر درحالی مگسال پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۷ را با سرمایه ۵/۱۲میلیارد ریال، مبلغ یک‌هزارو ۳۵۳ریال پیش‌بینی کرده است که در دوره مزبور مبلغ ۶۹۴ریال از این سود را کنار گذاشت. «زمگسا» توانست ۵۱درصد از پیش‌بینی سود سالانه را نسبت به بودجه پوشش دهد.

پیش‌بینی درآمد هر سهم امسال «مگسال» در مقایسه با سال قبل ۱۶درصد کاهش دارد که مطابق آن پیش‌بینی سود سال قبل این شرکت یک‌هزارو ۶۰۸ریال تحقق یافت.

در این میان سود عملیاتی شرکت نیز با ۱۷درصد کاهش روبه‌رو است که در دوره شش ماه ۴/۹میلیارد ریال از آن نسبت به بودجه محقق شد.

این شرکت اعلام کرده است طرح افزایش ظرفیت دامداری (ساختمان و تاسیسات) با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ هشت میلیاردو ۳۳۵میلیون ریال و مخارج انجام شده به مبلغ هفت میلیاردو ۶۲۲میلیون ریال (با ۹۱درصد پیشرفت کار) و بهره‌برداری در تاریخ ۰۱/۱۰/۸۷، طرح افزایش ظرفیت دامداری (۳۵۲راس) با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۶میلیاردو ۴۶۶میلیون ریال و مخارج انجام شده به مبلغ ۱۴میلیاردو ۵۲میلیون ریال (با ۸۵درصد پیشرفت کار) طرح سیستم آبیاری بارانی با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال و مخارج انجام‌شده به مبلغ ۲۰۰میلیون ریال (با ۶درصد پیشرفت کار) و بهره‌برداری در تاریخ یکم آبان‌ماه ۸۷ و احداث گاوداری فاز ۲ با برآورد سرمایه‌گذاری به مبلغ ۱۲۱میلیارد ریال و بهره‌برداری در تاریخ ۳۰ فروردین‌ماه ۸۹ را در دست اجرا دارد. بودجه مصوب سرمایه‌گذاری در طرح‌های یادشده برای سال ۸۷ مبلغ ۲۶میلیارد و ۴۵۲میلیون ریال است.

مطابق اطلاعات دریافتی، هیات‌مدیره در نظر دارد پس از طی مراحل قانونی نسبت به اجرای افزایش سرمایه از مبلغ ۵/۱۲میلیارد ریال به مبلغ ۲۰میلیارد ریال از محل اندوخته طرح و توسعه اقدام کند.

براساس اطلاعات دریافتی از شرکت، هیات‌مدیره در نظر دارد، ۱۰درصد از سود خالص سال‌مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام پیشنهاد کند.

قبلا این شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال‌مالی ۸۷ را در تاریخ‌های بهمن و اسفندماه ۸۶ و ۳۰ تیرماه ۸۷ مبلغ دو هزار و ۱۲۶ریال اعلام کرده بود که دلایل تعدیل را افزایش نرخ مواد اولیه عنوان کرده است.