مجید اعزازی اگر بحران مالی 2008، مسائل و مشکلات فراوانی را برای کشورهای پیشرفته در حوزه‌های مختلف ایجاد کرد، برای طبقه‌ای از شهروندان جهانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدیدی را به وجود آورده است.
طی سه دهه گذشته، هزاران نفر به افراد بسیار ثروتمند تبدیل شده‌اند. تعداد زیادی از این افراد در بخش بازار سرمایه نیویورک، لندن و هنگ‌کنگ و در بخش منابع طبیعی استرالیا و آسیای مرکزی فعال هستند. پس از بحران مالی سال 2008، مشاوران سرمایه‌گذاری به این افراد توصیه کردند از هنر به عنوان ابزاری مناسب برای تنوع بخشی به سبد سرمایه‌گذاری‌های خود استفاده کنند.
از سوی دیگر، در کشورهای ثروتمند و نیز در برخی کشورهای در حال توسعه، تعداد افراد دارای تحصیلات عالی طی دهه‌های گذشته به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.
تحقیقات نشان می‌دهد تحصیلات بالا باعث می‌شود مردم بیشتر به موزه‌ها و هنرهای مدرن مراجعه کنند. در پی این تحولات- افزایش تقاضای جهانی برای هنر معاصر- است که «هنر مدرن معاصر» به معیار جهانی ثروت جدید تبدیل شد.در این میان، موزه‌ها دریافته‌اند که بازدیدکننده‌هایشان روزبه‌روز انتخاب‌های بیشتری برای صرف پول و وقت خود خواهند داشت.
از همین رو، با به‌کارگیری نوآوری‌های هنرمندانه برای جلب و جذب مخاطبان بیشتر تلاش می‌کنند. پرونده پیش رو، ترجمه تازه‌ترین مقالات مجله اکونومیست در این باره است.