روزی که برق شیراز، باشگاه شد
در روز 25 اردیبهشت سال 1325 باشگاه برق شیراز بنیان نهاده شد. برق شیراز طی هفت دهه گذشته جزو تیم‌های مدعی در جام حذفی و لیگ فوتبال ایران بوده است. در سالی که جنگ جهانی دوم پایان گرفته بود عده‌ای از جوانان اهل ورزش شیرازی که در «کارخانه چراغ‌برق شیراز» کار می‌کردند، به رهبری «ابراهیم نعمت‌اللهی» تصمیم به تشکیل یک تیم فوتبال گرفتند. مهندس خمسی، مدیر کارخانه در جلسه‌ای با تاسیس باشگاه برق موافقت کرد. تیم فوتبال برق شیراز قدیمی‌ترین تیم فوتبال ایران است. البته در سال ۱۳۲۴ یک باشگاه دوچرخه سواری به نام دوچرخه سواران در تهران تاسیس شد که بعدها به باشگاه تاج تبدیل شد اما چون در ابتدا این باشگاه در زمینه فوتبال فعالیت نداشته‌است قدیمی‌ترین باشگاه ایران برق شیراز محسوب می‌شود.باشگاه برق کار خود را با سرپرستی نعمت‌اللهی و مربیگری بهادر قهرمان آغاز کرد. حمایت‌های کارخانه و مدیریت آن از ابتدا غیرمالی بود، اما همان کمک‌ها نیز چندان دوام نداشت و پس از مدت کوتاهی قطع شد. پس از آن نعمت‌اللهی با سرمایه شخصی عهده‌دار نیازهای مالی باشگاه شد. با افزایش مشکلات مالی بهادر قهرمان پس از ۶ تا ۷ ماه از تیم کناره‌گیری کرد و مسوولیت مربیگری هم بر دوش نعمت‌اللهی افتاد.

امکانات باشگاه
در ابتدا این تیم در زمین معروف محله سعدی شیراز بازی می‌کرد که سالمندان شیرازی خاطرات بسیار زیادی از این زمین دارند. پیش از انقلاب اسلامی در دهه 50، باشگاه کنونی با امکانات استخر سرپوشیده، زمین چمن استاندارد، سالن‌های فوتسال و بدنسازی و زمین بسکتبال و والیبال در بلوار رازی ساخته شد که در زمان خود منحصربه‌فرد‌ترین امکانات در کشور برای یک تیم فوتبال محسوب می‌شد. بخشی از این امکانات در دهه 70 به باشگاه اضافه شد. مکتب تیم برق شیراز در کنار مکتب شاهین (پرسپولیس، شاهین بوشهر وشاهین اهواز) و مکتب تاج (استقلال تهران و اهواز) ستون فقرات فوتبال ایران را تشکیل می‌دهد و بازیکنان بزرگی مانند برادران پیروانی را به فوتبال ایران معرفی کرده است.

دوران جام تخت جمشید (۱۳۵۷-۱۳۵۰)
در سال ۱۳۵۶ برق شیراز به‌عنوان بهترین تیم شهرستانی به جام تخت جمشید دست یافت و به ‌عنوان پاداش به جام استقلال چین اعزام شد. در این جام تیم‌های مقتدری ازجمله تیم ملی چین، مراکش، غنا،‌ مکزیک، فلیپین وبرق شیراز حضور داشتند که در نهایت تیم برق شیراز به‌عنوان سومی دست یافت. دهه هفتاد را دهه طلایی برق شیراز می‌دانند. سال‌هایی که بازیکنان بزرگی همچون داریوش یزدانی، رضا استواری، افشین پیروانی، مهدی شیری و... چهره قدرتمندی از فوتبال شیراز را به نمایش می‌گذاشتند کما اینکه در روز‌های بازی برق در ورزشگاه ارتش شیراز هیچ جای خالی روی سکوها
پیدا نمی‌شد.