شناسایی 5 خوشه صنعتی در چهارمحال

دنیای اقتصاد، شهرکرد، هیبت‌الله غفاری: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه خروجی بازنگری طرح شناسایی خوشه‌های کسب‌وکار استان در سال گذشته منجر به شناسایی ۵ خوشه در این استان شد، گفت: خوشه‌های کسب‌وکار از الگوهای موفق سازماندهی صنایع کوچک و متوسط هستند که کاستی‌های این صنایع را رفع و مزیت‌های مختلف صنایع کوچک، همچون انعطاف‌پذیری و تنوع را تقویت می‌کنند. به گزارش روابط عمومی شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری، رضا گنجی افزود: این طرح در استان در خصوص خوشه گز بلداجی، خوشه خاتم شیخ‌ شبان، خوشه فرش، خوشه ماهیان سردآبی و خوشه قارچ محقق شده است.

وی در خصوص خوشه گز بلداجی گفت: اجرای خوشه گز بلداجی به عنوان اولین طرح توسعه خوشه‌ای استان از سال ۸۷ آغاز و در سال ۹۱ و با هزینه ۲۵۰۰ میلیون ریال موفق به اخذ پروانه توسعه از سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران شد. گنجی درباره خوشه خاتم شیخ شبان نیز اعلام کرد: مطالعات شناخت این خوشه در سال ۹۱ از سوی شهرک‌های صنعتی انجام شد. اکنون در روستای شیخ شبان ۱۸۰ نفر به حرفه تولید انواع محصولات خاتم و گل‌بندی خاتم مشغول هستند. رئیس هیات‌مدیره شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه این خوشه در مرحله جنینی بوده و بسیاری از حلقه‌های مکمل زنجیره ارزش و زیرساخت‌های مناسب وجود ندارد، افزود: چنانچه این خوشه توسعه یابد، می‌توان به توسعه فروش و صادرات محصولات این خوشه نیز امیدوار بود.

وی افزود: سابقه این صنعت در روستای شیخ شبان، نیروی متخصص و ارزش افزوده این صنعت می‌تواند از لحاظ مالی کمک قابل‌توجهی به این منطقه کند، گنجی گفت: مطابق تفاهم‌نامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور با سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران، مسوولیت توسعه خوشه‌های صنایع دستی باید با عاملیت سازمان میراث فرهنگی استان آغاز شود که این شرکت آمادگی خود را برای همکاری در توسعه این خوشه و نظارت بر توسعه آن اعلام کرده است. گنجی در ادامه فرش بختیاری را از فرش‌های اصیل و زیبای ایرانی برشمرد و افزود: رونق صادرات فرش از یکسو و نقش مکمل در تامین معیشت و اقتصاد خانواده‌های روستایی و عشایری از سوی دیگر شرکت را برآن داشت تا توسعه خوشه فرش را در سال جاری در دستور کار خود قرار دهد.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری افزود: اکنون مطالعات شناخت این خوشه به اتمام رسیده و پیاده‌سازی آن در ماه جاری شروع خواهد شد. وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توسعه خوشه فرش میزان فروش این محصول در بازارهای داخلی و خارجی افزایش یابد و با توجه به پراکندگی این صنعت در استان معیشت کل استان بهبود یابد. رئیس هیات مدیره شهرک‌های صنعتی چهارمحال در ادامه اظهار کرد: آلودگی‌های منابع پروتئینی غیردریایی همچون طیور و گوشت قرمز باعث شده است که غذاهای دریایی به عنوان جایگزین بسیار کارآمد در برابر سایر غذاها مورد توجه قرار گیرد و ظرفیت‌های ویژه در این استان سبب شده تا استان مقام اول تولید ماهیان سردآبی در کشور را داشته باشد.

رضا گنجی با بیان اینکه با گسترش این صنعت در استان و واحدهای صنعتی خوراک آبزیان در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌توان آینده درخشانی برای این صنعت پیش‌بینی کرد، گفت: مطالعات امکان‌سنجی توسعه این خوشه به اتمام رسیده و پس از توسعه خوشه فرش، توسعه این خوشه در اولویت قرار خواهد داشت. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی چهارمحال و بختیاری در ادامه اعلام کرد: به غیر از واحدهای پراکنده تولید قارچ تمرکز جغرافیایی خوشه قارچ استان در روستای قلعه ممکا است. وی گفت: یکی از مشکلات این خوشه در چند سال اخیر افزایش میزان تولید و تعداد واحدهای پرورش‌دهنده است، با این حال ارتقای تکنولوژی این صنعت چندان پیشرفتی نداشته است چراکه عدم بسته‌بندی مناسب مانع از ایجاد ارزش افزوده لازم از فروش محصولات این خوشه شده است.