دنیای اقتصاد، اصفهان: استاندار اصفهان گفت: پیش‌بینی شده بعد از اجرای برجام، امکان جذب ۱۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید در استان وجود داشته باشد. رسول زرگرپور با اشاره به سابقه ۵ هزار ساله اصفهان و ذوق و هنر مردم این استان، اظهار کرد: اصفهان مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی و همچنین مقامات کشورهای مختلف است.

وی با اشاره به بیش از ۲۰ هزار جاذبه طبیعی و میراثی که بیش از ۱۷۰۰ اثر تاریخی آن ثبت ملی و ۵ اثر نیز ثبت جهانی شده است، گفت: برنامه‌های مستمری برای احیای این آثار در نظر گرفته شده است.

استاندار اصفهان با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از این آثار دارای قدمت بالای ۵۰۰ سال هستند و به همین منظور باید همیشه در حال بازسازی قرار بگیرند، افزود: هزینه بازسازی این آثار عمدتا توسط دولت پرداخت می‌شود و تعداد کمی از این آثار به بخش خصوصی اختصاص دارد که تحت مدیریت و نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان بازسازی و بهره‌برداری می‌شوند.

وی اضافه کرد: طبق سیاست‌های جدید دولت بخشی از این آثار تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای بهره‌برداری به بخش غیردولتی واگذار خواهد شد.

زرگرپور با اشاره به سه برابر شدن تعداد گردشگران خارجی طی دو سال گذشته گفت: طی این دو سال با برنامه ریزی‌ها و اقداماتی که صورت گرفت تعداد تخت‌های هتل‌های استان، ۴۰ درصد افزایش یافته اما همچنان نیازمند احداث و تجهیز هتل در اصفهان هستیم.

وی افزود: چند هتل توسط بخش خصوصی در حال احداث است و چند طرح نیز برای سرمایه‌گذاری خارجی آماده شده است.

استاندار اصفهان با بیان اینکه چند شرکت اروپایی برای ساخت هتل در اصفهان اعلام آمادگی کرده‌اند، افزود: مواردی از سوی این شرکت‌ها در حال بررسی است و این موضوع سرمایه گذاری سودآور و مطمئنی را به دنبال خواهد داشت. وی به وضعیت رودخانه زاینده‌رود اشاره کرد و گفت: این رودخانه بزرگ‌ترین رودخانه فلات مرکزی ایران است که به دلیل خشکسالی‌های ۸ سال اخیر، تغییر اقلیم و برداشت‌های بیش از اندازه با مشکل مواجه شده است.

زرگرپور به طرح ۹ ماده‌ای احیای حوضه آبریز زاینده‌رود اشاره کرد و افزود: با برقراری مدیریت یکپارچه در این حوضه و پیگیری‌ها و کنترل‌های صورت گرفته در سال گذشته ۹ ماه آب در رودخانه جریان داشت. وی با بیان اینکه اصفهان با ۵ میلیون نفر جمعیت صنعتی‌ترین استان کشور است، اظهار کرد: بسیاری از کارخانه‌های مادر و تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای در این استان قرار دارد و اصفهان از لحاظ اقتصادی سرآمد دیگر استان‌ها است.

استاندار اصفهان افزود: با توجه به اینکه در ماه‌های اخیر هیات‌های اقتصادی ۱۰۰-۱۵۰ نفری از اروپا به اصفهان سفر کرده و شرایط موجود را بررسی کرده‌اند، پیش‌بینی شده است که پس از اجرای برجام، امکان جذب ۱۵ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری جدید در استان وجود داشته باشد. وی با بیان اینکه عمده این سرمایه‌گذاری‌ها در زمینه‌های زیست محیطی، انتقال تکنولوژی، تکنولوژی مربوط به آب و استفاده از انرژی‌های پاک خواهد بود، افزود: اصفهان آمادگی دارد که هیات اقتصادی بلژیک برای مذاکره و همکاری با اتاق بازرگانی اصفهان به این استان سفر کنند.

زرگرپور با اشاره به جاذبه‌های گردشگری استان گفت: اصفهان همچنین آماده حضور تورلیدرهای این کشور و همکاری با همتایان آنها در اصفهان است.

وی به تجربه موفقیت‌آمیز برگزاری هفته‌های فرهنگی در کشورهای اروپایی اشاره کرد و گفت: اصفهان آماده برگزاری هفته فرهنگی در بروکسل است تا مردم این کشور بتوانند با فرهنگ و هنر این خطه آشنا شوند.

استاندار اصفهان با بیان اینکه در ماه گذشته اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی برگزیده شد، افزود: این شهر می‌تواند برای گردشگران بلژیکی بسیار جذاب باشد.

وزیر خارجه بلژیک نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از حضور در اصفهان گفت: این شهر می‌تواند ارتباطات موثری را با هنرکده هنرهای زیبای بروکسل آغاز کند.

دیدیه ریندرز اعلام کرد: توجه به مرمت آثار تاریخی در اصفهان و اقداماتی که برای بازسازی و تعمیر این آثار انجام می شود قابل ستایش است.

وی با بیان اینکه اصفهان و بلژیک مشترکات زیادی دارند، گفت: این نقاط مشترک در بازدید از این شهر به خوبی مشاهده می‌شود و دو طرف می‌توانند در بخش کشاورزی و گردشگری تبادلات خود را افزایش دهند.