اصفهان نماینده ایران در نمایشگاه نفت و گاز ترکمنستان

دنیای اقتصاد، اصفهان: نشست هم‌اندیشی و هماهنگی مشارکت‌کنندگان در نمایشگاه بین‌المللی نفت و گاز ترکمنستان با حضور مشاور وزیر نفت در امور کالا و خدمات فنی و مهندسی، اسرافیل پور رستمی مدیرکل سامانه تامین کالای وزارت نفت و رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در سالن کنفرانس هتل هویزه تهران برگزار شد.

محمدتقی امانپور، مشاور وزیر نفت در امور کالا و خدمات فنی و مهندسی در این نشست گفت: وزارت نفت ارتباط ۲۰ ساله با حوزه نفت و گاز ترکمنستان دارد و همواره مایل بوده‌ایم به ازای تبادل مالی مستقیم در ازای بهای گاز، طرف ترکمن را تشویق کنیم تا از شرکت‌های ایرانی کالا و خدمات دریافت کند یا طرح‌هایی را برای حضور ایرانیان در این کشور اختصاص دهد.

وی با تاکید بر اینکه خروج شرکت‌ها از رکود، در گروی توسعه صادرات است، اعلام کرد: سال گذشته حوزه حمایت از کالا و خدمات فنی-مهندسی در وزارت نفت ایجاد شد و بر اساس آن، بسته‌ای به ارزش ۳۰ میلیارد دلار برای تبادل کالا یا خدمات فنی-مهندسی با طرف ترکمن تعریف و تدوین شد که این بسته اکنون تا ۵۰ میلیارد دلار قابل افزایش است و به برنامه جامع و راهبردی وزارت نفت برای حمایت از صادرات کالا و خدمات فنی-مهندسی تبدیل شده است. مشاور وزیر با اشاره به اینکه ۳۵ رویداد همچون برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی و بین‌المللی، همایش‌ها، هماهنگی هیات‌های بازدید و اعزام هیات‌های متقابل بین دو کشور نیز در این بسته پیش‌بینی شده است، افزود: بازار بسیار خوبی برای شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان وجود دارد و خوشبختانه سال گذشته، سفر رئیس‌جمهوری به این کشور به توافق در خصوص صادرات کالا و خدمات فنی-مهندسی از ایران در مقابل خرید ۳۰ میلیارد دلار گاز از ترکمنستان طی ۱۰ سال، منجر شد و این موضوعی بود که به‌عنوان بیانیه پایان سفر، در جمع مسوولان دو کشور قرائت شد و مبنای فعالیت‌های بخش خصوصی و همکاری‌های اقتصادی دو کشور قرار گرفت.

امانپور با اعلام اینکه اکنون، ۷۰ شرکت ایرانی برای این تبادل اقتصادی اعلام آمادگی کرده و تایید شده‌اند، افزود: انتظار ما از بخش خصوصی نوآوری در حوزه صادرات است. شرکت‌های ایرانی باید از رقابت‌های بی‌مورد پرهیز کرده و به هیچ‌وجه یکدیگر را تضعیف نکنند، چراکه در این صورت، کالا یا مجموعه آنها از بازار ترکمنستان حذف خواهد شد که نمونه بازر این موضوع، بازار قیر است.

وی با اشاره به بازار ۳ میلیارد دلاری برای حضور ایرانیان در ترکمنستان گفت: حضور ایرانیان در رویدادهایی همچون نمایشگاه بین‌المللی و گاز ترکمنستان، بیش از هر زمان دیگری مهم است؛ چراکه تولیدکنندگان و صنعتگران ایرانی باید از فرصت پیش آمده بهره‌مند شده و ضمن آشنایی با همتایان‌ خود، نسبت به فروش کالا و خدمات اقدام کنند.

مشاور وزیر نفت ضمن اشاره به تاثیر مذاکره حضوری و رصد بازار از نزدیک و از طریق حضور در نمایشگاه‌ها اظهار کرد: امیدوارم نمایشگاه نفت و گاز ترکمنستان فرصت خوبی برای حضور موثر شرکت‌های ایرانی در ترکمنستان و جذب بازارهای جدید برای کسب‌‌وکارهای تازه باشد و ایرانیان با نهایت استفاده از ظرفیت‌های کشور و توان رقابتی خود، بیشترین بهره‌برداری را از این حضور کسب کنند. براساس این گزارش، همچنین در این نشست، رسول محققیان، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی استان، هدف از برگزاری این نشست را هم‌اندیشی، هم‌افزایی و هماهنگی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های بخش خصوصی و شرکت نمایشگاه‌ها به‌منظور حضور هر چه بهتر ایرانیان در نمایشگاه بین‌المللی و گاز ترکمنستان اعلام کرد و گفت: شروع ارتباطات تجاری در بسیاری از رسته‌های اقتصادی جهان از نمایشگاه‌ها آغاز می‌شود.

وی اظهار کرد: نمایشگاه اصفهان از ۴ سال پیش در خصوص حضور نمایندگان ایران در نمایشگاه نفت و گاز ترکمنستان اقدام کرد و خوشبختانه طی سال‌های گذشته و به‌ویژه در دوره قبل این نمایشگاه، شاهد حضور پررنگ نمایندگان کشورمان در این رویداد بین‌المللی بودیم.

محققیان با اشاره به حمایت وزارت نفت از این اقدام اعلام کرد: شرکت نمایشگاه امسال برای سومین سال متوالی برگزارکننده پاویون ملی ایران در نمایشگاه نفت و گاز ترکمنستان خواهد بود. به گفته وی، سال گذشته ۱۹ شرکت ایرانی در کنار غول‌های بزرگ نفتی جهان همچون توتال و پتروناس، در بیش از ۳۰۰ مترمربع فضای نمایشگاهی به ارائه دستاوردهای خود پرداختند و ایران بعد از روسیه و چین، سومین پاویون بزرگ این نمایشگاه را در اختیار داشت.

وی همچنین به برگزاری پاویون ایران در دهمین نمایشگاه نفت و گاز عمان از ۲ تا ۴ فروردین سال آینده اشاره کرد و گفت: مایه افتخار است که شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی اصفهان در این نمایشگاه نیز راهبری و مدیریت پاویون جمهوری اسلامی ایران را بر عهده دارد.