دنیای اقتصاد، اهواز، محمد علاف‌پور: معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو گفت: برای ارتقای کیفیت آب کارون و نجات این رود به ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. علیرضا دائمی با بیان اینکه سیاست دولت برداشت بیش از این از سرشاخه‌های کارون نیست، اظهار کرد: تنها برای تامین آب شرب از سرشاخه‌های کارون برداشت می‌کنیم.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو تاکید کرد: نمی‌توانیم به صراحت بگوییم که برداشت موجب آلودگی آب کارون شده است چرا که این موضوع تنها بخشی از عامل آلودگی است و مواد آلاینده‌ای که وارد رودخانه می‌شود بخش عظیمی از آلودگی را در بر گرفته است.

به گفته دائمی، تا زمانی که فاضلاب و پساب‌های ناشی از کشاورزی، صنعتی و خانگی وارد کارون می‌شود نمی‌توان انتظار بهبود شرایط را داشت. وی ادامه داد: با احداث تصفیه‌خانه‌ها و جلوگیری از ورود فاضلاب‌های کشاورزی، صنعتی و شهری می‌توانیم میزان کیفیت آب کارون را ارتقا دهیم. دائمی با بیان اینکه یک تصفیه‌خانه در اهواز در سال‌های گذشته ساخته شده است، گفت: تصفیه‌خانه دیگری نیز با اعتبار هزار میلیارد تومان در حال اجرا است. وی درباره اعتبار لازم برای طرح تعادل‌بخشی اظهار کرد: برای این موضوع ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه پیش‌بینی شده اما تاکنون تنها ۱۰ درصد آن تخصیص یافته است. معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو با اشاره به مشکلات کم‌آبی کشور اظهار کرد: شرایط فعلی به گونه‌ای است که با کمبود آب و خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنیم. دائمی بخشی از این مشکلات را ناشی از خشکسالی و رشد جمعیت در شهرها و کلانشهرها اعلام و خاطرنشان کرد: محدودیت منابع آبی موجب شده است نتوانیم از ظرفیت‌ها آن طور که باید استفاده کنیم.

معاون اقتصادی و برنامه‌ریزی وزارت نیرو با بیان اینکه باید منابعی را به صورت فاینانس یا شیوه‌های مختلف برای حل مشکلات کمبود آب در دست بگیریم، گفت: تلاش ما این است که بتوانیم از ظرفیت‌های بین‌المللی برای اصلاح رویه‌های مصرف و انتقال فناوری استفاده کنیم. دائمی درخصوص توزیع اوراق مشارکت نیز اظهار کرد: در سال‌جاری پیش‌بینی بر این است که بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت عرضه شود و منتظر این هستیم که این منابع پس از مذاکره با سازمان برنامه‌ریزی، به تصویب هیات دولت برسد.