انتظار جهش خوب اقتصادی برای کرمانشاه

دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه گفت: با توجه به بهبود شاخص‌های اقتصادی استان طی دوسال گذشته و دستیابی به توافق هسته‌ای، انتظار ما برای استان یک جهش خوب اقتصادی در سال آینده است.

طهمورث الیاسی اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود وضعیت استان در شاخص‌هایی مانند نرخ بیکاری، تورم و نرخ مشارکت اقتصادی در دو سال گذشته تا حدی بهبود پیدا کرده که این موضوع نشان از بهبود وضعیت اقتصادی استان طی این مدت دارد. رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کرمانشاه نرخ بیکاری استان را در بهار امسال ۷/ ۱۳درصد اعلام و تصریح کرد: خوشبختانه در بهار امسال رتبه ششم را در بحث بیکاری داشتیم که نشان می‌دهد نسبت به رتبه نخست بیکاری استان در پاییز و زمستان سال گذشته، وضعیت تا حدی بهبود پیدا کرده است.

وی متوسط نرخ بیکاری کشور را در بهار امسال ۸/ ۱۰ درصد اعلام کرد و افزود: این بالا بودن متوسط آمار بیکاری استان نسبت به متوسط کشوری به ساختار اقتصادی خاص استان برمی‌گردد. الیاسی بیان کرد: اینکه عمده اشتغال استان در بخش خدمات متمرکز شده و بخش صنعت و کشاورزی استان آن طور که باید توسعه پیدا نکرده، موجب شده تا نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری تا حدی بالاتر باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در ادامه از ارتقای نرخ مشارکت اقتصادی در استان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه نرخ مشارکت اقتصادی استان در بهار امسال به ۶/ ۳۹ رسیده که نسبت به سال گذشته ۶/ ۱ درصد رشد داشته است. الیاسی در ادامه از کاهش نرخ تورم به عنوان یکی دیگر از شاخص‌های اصلی اقتصاد در استان خبر داد و اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به سیاست‌های کلان دولت در بحث توجه به انضباط مالی و کاهش پول پرقدرت در اقتصاد کشور، نرخ تورم کشور طی دو سال گذشته روند کاهنده‌ای به خود گرفته است. وی اظهار کرد: بر اساس آمارهای موجود نرخ تورم کشور طی سال جاری حدود ۲/ ۱۴ درصد و در استان نیز ۳/ ۱۴ درصد بوده است.

الیاسی اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهد نرخ تورم در استان طی سال جاری نسبت به سال گذشته ۴/ ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

الیاسی رشد شاخص‌های اقتصادی استان را در کنار سیاست‌های کلان دولت، مرهون پیگیری‌های مسوولان و دستگاه‌های اجرایی دانست و اظهار کرد: همه این عوامل در کنار هم موجب شد تا در نهایت شاهد بهبود وضعیت اقتصادی استان طی دو سال گذشته باشیم.