دنیای اقتصاد، بندرعباس: با در نظر گرفتن اهمیت بومی‌سازی قطعات مورد نیاز صنعت فولاد، واحد خدمات مهندسی فولاد هرمزگان در ادامه فعالیت‌های خود پیش‌بینی کرد مدارک مدرک فنی تهیه و تایید شده در این واحد به ۵۰ هزار مدرک فنی برسد.

روح‌الله جلالی مقدم، کارشناس مهندسی معکوس فولاد هرمزگان گفت: مهندسی مجدد که زیربنای بومی‌سازی قطعات است از ۴ سال قبل در مجتمع فولاد هرمزگان با رویکرد بومی‌سازی تجهیزاتی که به دلیل تحریم، تامین آنها از شرکت‌های خارجی امکان‌پذیر نبوده و بومی‌سازی قطعاتی که ساخت آنها در داخل مقرون به صرفه بوده است در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: واحد خدمات مهندسی در اصل با کروکی‌برداری از قطعات و تهیه دفترچه فنی ساخت قطعات (شامل نقشه ساخت، تشریح روش ساخت، روش‌های بازرسی و جوشکاری، حرارتی و استانداردهای مورد نیاز) بستر را برای ساخت قطعات توسط سازندگان داخلی آماده کرده و مدرک فنی را در اختیار واحد دفتر فنی قطعات یدکی و خرید قطعات یدکی قرار می‌دهد تا این مدرک پس از طی مراحل قانونی برای ساخت در اختیار سازندگان داخلی قرار گیرد. به‌رغم مشکلات موجود در راه مهندسی معکوس قطعات، همچون نبود نمونه یدکی از قطعات، همچنین عدم دمونتاژ برای کروکی‌برداری و فرسوده بودن قطعات کروکی‌برداری شده، این واحد با استفاده از تجربه شرکت‌های باسابقه همچون فنی و مهندسی فولاد مبارکه، ادیب طرح، ایکا و رویان مبدل کارهای بزرگی را انجام داده است.

جلالی مقدم افزود: در پایان سال چهارم مهندسی معکوس در مجتمع فولاد هرمزگان، این واحد قصد دارد مهندسی مجدد تعداد زیادی از تجهیزاتی را شروع کند که فاقد اطلاعات فنی برای خرید هستند یا نیاز به جایگزینی و معادل‌سازی دارند.

وی به تفاوت مهندسی معکوس و مهندسی مجدد اشاره کرد و گفت: مهندسی معکوس تهیه مدرک فنی ساخت برای ساخت قطعات است ولی مهندسی مجدد تهیه مدرک فنی برای خرید قطعات است. ضمن اینکه با مهندسی مجدد امکان تامین قطعات مکانیکی و برقی و حتی ابزار دقیق که تاکنون بدون هرگونه اطلاعات بوده‌اند و درسایت نیاز به تعویض یا تعمیر آنها بوده است، میسر می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش مهندسی معکوس از ابتدای فعالیت فولاد هرمزگان تاکنون فعال بوده است، توضیح داد: در این بخش روی قطعاتی که قابل ساخت در داخل هستند تحقیقات انجام و این قطعات ساخته شد.

وی به بومی‌سازی در حوزه‌‌های سگمنت‌های خط ریخته‌گری، لوپ کوره قوس الکتریکی، کوره ال - اف، پنل‌های‌ دیواره‌های‌ کوره، مبدل‌های‌ حرارتی، تاندیش‌ها و پاتیل‌ها اشاره کرد و افزود: در چهار سال فعالیت فولاد هرمزگان ۳۰ هزار مدرک فنی تایید شده که شامل ۱۵ هزار مدرک فنی ساخت و ۵ هزار کاتالوگ بوده است. پیش‌بینی می‌شود تعداد این مدارک فنی در آینده نزدیک به ۵۰ هزار مورد برسد.