تعهد اجرای 42 طرح عمرانی در همدان

دنیای اقتصاد، همدان، شهناز محمدی: رئیس‌جمهوری و هیات دولت در آخرین ماه تابستان مهمان مردم استان همدان شدند تا در بیست و یکمین سفر استانی دولت تدبیر و امید راهکارهای توسعه و پیشرفت این استان بررسی شود.

رئیس جمهور در بدو ورود به فرودگاه همدان اظهار امیدواری کرد: در این سفر مطالبات مردم توسط دولت مورد بررسی قرار گیرد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی افزود: امیدوارم این سفر آغاز یک حرکت پرشتاب باشد و بتوانیم در دولت یازدهم قدم‌های خوبی برای این استان برداریم.

رئیس‌جمهوری در جمع مردم همدان در ورزشگاه شهدای قدس با تقدیر از استقبال پرشور مردم استان، این موضوع را به معنای قدردانی مردم از انقلاب اسلامی و نظام اسلامی و خادمان کوچک خود در دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

وی با بیان اینکه همدان به عنوان مرکز کهن‌ترین دولت و تاریخ تمدن در سرزمین ایران است، افزود: همدان شهر بزرگان، شهر بوعلی سیناها و شهر باباطاهرها، شهر سیدجمال‌الدین اسدآبادی، میرسیدعلی همدانی و مرکز افتخارآفرینی برای ملت ایران است. رئیس جمهوری همدان را شهر برادری و اتحاد در میان همه اقوام رنگارنگ در سرزمین ایران دانست و افزود: از تمام خیابان‌ها و کوچه‌های این شهر بوی مهر و محبت و برادری و اتحاد استشمام می‌شود.

روحانی با اشاره به تعهدات دولت در این سفر نسبت به استان گفت: در مجموع ۴۲ طرح عمرانی با اعتبار ۸۴۷ میلیارد تومان برای همدان در نظر گرفته شده است که این طرح‌ها در سال جاری و سال آینده تکمیل شده و به بهره‌برداری می‌رسند.

وی ادامه داد: راه آهن همدان - تهران از این طرح‌ها است که زیرساختی برای اقتصاد، امنیت و رفاه مردم همدان بوده و زیرساخت‌های این طرح با ۲۷۱ میلیارد تومان اعتبار سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی افزود: البته در جمع هیات دولت در تهران وعده دادیم که همزمان ریل این طرح را نیز وارد کنیم تا این خط آهن در همدان به بهره‌برداری برسد.

روحانی اعلام کرد: تکمیل و بهره‌برداری کنارگذرهای همدان- رزن، همدان- اسدآباد نیز با اعتبار ۱۲۲ میلیارد تومان سال آینده به اتمام می‌رسد. وی در ادامه از اتمام بیمارستان جایگزین اکباتان، بیمارستان‌های نهاوند، بهار، قائم اسدآباد، تویسرکان و تخصص سوختگی بعثت همدان با ۱۲۱ میلیارد تومان اعتبار تا سال آینده خبر داد و گفت: سدهای کلان، سرابی، شنجور و شبکه‌های آبرسانی نیز با ۴۵ میلیارد تومان اعتبار سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

رئیس جمهوری تصریح کرد: آبرسانی به روستاهای اولویت‌دار استان که ۲۵ درصد جمعیت روستایی را شامل می‌شود نیز با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان سال آینده به اتمام می‌رسد.

روحانی افزود: توسعه آبیاری تحت فشار برای ۵۸۲۷ هکتار از اراضی استان با اعتبار ۴۱ میلیارد تومان نیز اوایل سال آینده به اتمام می‌رسد.

وی بیان کرد: آبرسانی به شهرهای ملایر، تویسرکان، فامنین، نهاوند، اسدآباد و صالح‌آباد و بخشی از همدان با اعتبار ۳۸ میلیارد تومان تا دهه فجر سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد و با اجرای این طرح بحران آب در این شهرها پایان می‌یابد.

روحانی در ادامه با اشاره به روند ساخت آزادراه ساوه - همدان گفت: برای اتمام آزاد راه ساوه - همدان ۳۰ میلیارد تومان تامین اعتبار شده است و این طرح سال آینده به اتمام می‌رسد. رئیس جمهوری اعلام کرد: تاسیسات فاضلاب شهرهای نهاوند، اسدآباد، تویسرکان و رزن نیز با اعتبار ۲۸ میلیارد تومان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی همچنین از اتمام ساخت ۹ دانشکده در استان با اعتبار ۳۵ میلیارد تومان خبر داد و افزود: این طرح تا سال تحصیلی ۹۵ به بهره‌برداری می‌رسد.

روحانی گفت: عملیات اجرایی شهر جدید حورا نیز در زمینی به وسعت ۱۲۰۰ هکتار برای اسکان ۱۲۰ هزار نفر در ۲۰ کیلومتری همدان آغاز شده است.

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: برای طرح‌های صنعتی، معدنی و کشاورزی همدان، ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده تا بانک‌ها این اعتبارات را در اختیار کارآفرینان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه همدان، شهری است که مرکز جاذبه گردشگری است، افزود: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متعهد است ۱۱ طرح گردشگری این استان را با ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات تا پایان سال آینده به بهره‌برداری برساند.