دنیای اقتصاد، کرمانشاه، الهام اکبری: نخستین جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمانشاه با بیش از ۴۰ نفر از اعضای این کمیسیون در محل اتاق کرمانشاه برگزار شد.

کیوان کاشفی، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران و رئیس اتاق کرمانشاه از این کمیسیون به عنوان اتاق فکری برای بخش صنعت و معدن یاد کرد. وی با بیان اینکه کمیسیون‌ها بازوی مشورتی اتاق هستند، خاطرنشان کرد: خروجی کمیسیون‌ها در هیات نمایندگان بررسی می‌شود و در صورت لزوم به کارگروه‌های مربوط در استانداری یا حتی ستاد تسهیل ارجاع می‌شود.

به گفته این مسوول بخشی از خروجی‌ها نیز ممکن است نیازمند مطالعه باشد که بودجه برای پژوهش را نیز در اختیار آنها قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه باید خروجی کمیسیون‌ها قابلیت اجرا داشته باشد، عنوان کرد: لازم است با کمیسیون صنعت و معدن اتاق ایران ارتباط برقرار کنیم و پیشنهادها، مطالبات و خروجی‌های کمیسیون کرمانشاه را آنجا مطرح کنیم.

عضو هیات رئیسه اتاق ایران همچنین از تعریف زیرمجموعه‌هایی برای کمیسیون صنعت و معدن خبر داد و خاطرنشان کرد: این شاخه‌ها شامل حمایت از صنایع کوچک، بازاریابی و تبلیغات، کار و تامین اجتماعی، معدن و صنایع معدنی، میز صنعت و دانشگاه، مالیات، شهرک‌های صنعتی، محیط زیست و صنعت و معدن است.

رئیس اتاق کرمانشاه در ادامه از راه‌اندازی مرکز مطالعات و پژوهش‌های اقتصادی اتاق یاد کرد و گفت: این مرکز دبیرخانه مستقل دارد و مباحث آموزشی و مشاوره‌ای را پیگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه بخش صنعت و معدن مشکلات خاص خود را دارد، تامین نقدینگی واحدها را مهم‌ترین این مشکلات دانست.

کاشفی بالا بودن هزینه‌های تولید که باعث کاهش قدرت رقابت واحدهای تولیدی با سایر استان‌ها و حتی خارج از کشور می‌شود را از دیگر مشکلات دانست و تاکید کرد: به علاوه صنایع ما با بانک‌ها نیز مشکل زیادی دارند.

وی اظهار کرد: راه‌اندازی خوشه‌های تولیدی در دستور کار است که این اقدام می‌تواند مشکلات بسیاری از واحدهای تولیدی را حل کند.

کاشفی با اشاره به دوران پساتحریم، تصریح کرد: این دوران هم فرصت است و هم تهدید و باید بهترین استفاده را از دوران پساتحریم ببریم.

محمدعارف ابراهیمی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمانشاه نیز در این نشست خواستار آسیب‌شناسی کلی حوزه صنعت و معدن و طرح آن در کمیسیون‌ها شد.

وی با بیان اینکه باید مباحث کارشناسی در کمیسیون‌ها مطرح شود، تاکید کرد: این موضوع باعث می‌شود کمیسیون‌ها خروجی داشته باشند.

به گفته رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمانشاه لازم است کمیته‌هایی فعال در بخش‌های مختلف برای پیگیری مسائل ایجاد شود و در جلسات این کمیته از افراد متخصص و صاحب‌نظر دعوت شود.

در پایان این نشست اعضای کمیسیون صنعت و معدن اتاق کرمانشاه خواستار پیگیری و طرح مسائلی همچون ارتباط صنعت با دانشگاه، پیگیری مسائل مالیاتی و بیمه، آموزش کاربردی برای فعالان اقتصادی، استفاده از الگوی خوشه‌ها، شناسایی واحدهای مشکل‌دار، پایش واحدهای صنعتی، توجه به واحدهای R&D و چگونگی همکاری با عراق شدند.