دنیای اقتصاد، تبریز، سیما نیک‌رفتار: مدیرعامل سازمان آمار و فناوری اطلاعات شهرداری تبریز گفت: بازار بزرگ تبریز برای اولین‌بار نقشه‌برداری و شناسنامه‌دار می‌شود.

رضا پاک‌نهاد گفت: با توجه به اهمیت تهیه نقشه‌های به روز از شهر، برای برنامه‌ریزی‌های آتی و مدیریت توسعه و به‌منظور ارائه خدمات بهتر به شهروندان، نیاز به یک سامانه اطلاعات مکانی یکپارچه داریم.

وی افزود: از این رو سازمان آمار و فناوری اطلاعات با استقرار سامانه‌های مختلف مکانی در مجموعه شهرداری تبریز، تهیه نقشه‌های جدید از شهر تبریز را در اولویت قرار داده و بر این اساس طرح عکسبرداری هوایی دیجیتال از تبریز کلید خورده است.

پاک نهاد تصریح کرد: با توجه به سرپوشیده بودن مجموعه بازار تبریز که پیچیدگی‌های خاصی را به لحاظ تکنیک نقشه برداری ویژه این گونه محل‌ها به همراه دارد، بعد از مطالعات اولیه از مجموعه بازار و با توجه به اینکه هیچ‌گونه اطلاعات مشخصی از مجموعه وجود نداشته، نقشه برداری زمینی و شناسنامه دار کردن املاک، بازارچه‌ها، تیمچه‌ها و راسته‌های داخل بازار در دستور است.

وی یادآور شد: این طرح برای اولین بار در تاریخ مجموعه بازار تبریز انجام می‌گیرد. با نتایج این طرح می‌توان ریزترین اطلاعات مکانی ازجمله نوع کاربری، نام مالک، مختصات جغرافیایی و پلاک‌های آبی را شناسایی و در سامانه‌های مختلف مکانی از جمله ممیزی، SDI، شهرسازی، زیباسازی، خدمات شهری، نوسازی و مشاغل مورد استفاده قرار داد.