دنیای اقتصاد، رشت، مجتبی عابدینی: سال‌ها است که بحث تغییر کاربری اراضی کشاورزی در گیلان داغ است، به طوری که تغییر کاربری در سطوح مختلف استان انجام می‌شود و مدیران ارشد استان در خصوص نتایج این تغییر کاربری‌ها، بارها در رسانه‌ها و جلسات مختلف اظهار نظر کرده‌اند اما این اقدام همچنان ادامه دارد.

تبدیل زمین‌های مرغوب کشاورزی از جمله شالیزارها و باغ‌های چای به باغ کیوی، ویلا و خانه و حضور افرادی که به راحتی در روستاها اقدام به خرید و فروش زمین‌های کشاورزی و ساخت‌وسازهای غیرمجاز می‌کنند و حتی اعتراض و اعلام گزارش برخی از روستاییان آگاه و دلسوز به دهیاری‌ها و بخشداری هم نمی‌تواند جلوی این افراد را بگیرد، موضوعی است که نیازمند بازنگری و انجام یک اقدام برنامه‌ریزی شده و قاطع است.

مشکلات معیشتی زیاد در میان قشر کشاورز و کمرنگ شدن علاقه جوانان به ادامه راه پدرانشان و از همه مهم‌تر به صرفه نبودن و خرد بودن اراضی کشاورزی دست به دست هم داده تا جوانان خانواده بتوانند پدرانشان را برای تغییر کاربری اراضی کشاورزی راضی کنند و راهگشای موانع پیش روی دلالان باشند. البته استاندار گیلان به فرمانداران و شهرداران ابلاغ کرده که ضمن نظارت دقیق، از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جلوگیری و با متخلفان نیز برابر قانون برخورد کنند، همچنین صدور هرگونه مجوز یا پروانه ساخت و تامین و واگذاری خدمات و تاسیسات زیربنایی مانند آب، برق، گاز و تلفن از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط در اراضی زراعی و باغ‌ها که به‌صورت غیرمجاز تغییر کاربری داده شده‌اند، ممنوع است.

این در حالی است که ماده ۳ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها تاکید می‌کند که لازم است برای رعایت قوانین موجود و جلوگیری از تغییرکاربری‌های غیرمجاز، نظارت کامل صورت بگیرد و با متخلفان برابر ضوابط قانونی برخورد لازم به عمل آید. همچنین برابر اصلاحیه همین ماده قانونی مصوب سال ۱۳۸۵ مجلس شورای اسلامی، متخلفان تغییر کاربری اراضی کشاورزی به قلع و قمع بنا، پرداخت جزای نقدی از یک تا سه برابر بهای اراضی زراعی و باغ‌ها به قیمت روز زمین با کاربری جدید که مورد نظر متخلف بوده و در صورت تکرار جرم به حداکثر جزای نقدی و حبس از یک ماه تا شش ماه محکوم خواهند شد.

محمدعلی نجفی، استاندار گیلان نیز به‌تازگی در نشست پیشگیری از ساخت و ساز غیرمجاز استان که با حضور دبیر ستاد مبارزه با زمین‌خواری کشور و معاونان وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، اعلام کرد: برای جلوگیری‌ از تغییر کاربری اراضی کشاورزی، باید اقتصاد کشاورزی استان را تقویت کنیم.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی عضو با همکاری ویژه‌ای که قوه قضائیه دارد، به وظایف محوله می‌پردازند، تعرض‌ها به اراضی ملی که قبلا شکل گرفته، بسیاری آزاد شده و دستگاه قضایی استان در این مورد همکاری بسیار خوبی دارد.

استاندار ادامه داد: جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز فقط با برخوردهای نظامی و انتظامی جواب نخواهد داد، حمایت‌های اقتصادی از فعالیت‌های کشاورز توسط دولت و مجلس ضروری است و در هیچ جای دنیا نیم تا یک هکتار زمین برای کشاورز و باغدار اقتصادی نیست و باید از آنان حمایت شود.

نجفی به دستور رئیس سازمان امور اراضی کشور درباره نبود مشکل ساخت هتل در استان گیلان اشاره کرد و گفت: در سفرهای شهرستانی تاکید ما بر اولویت دادن به ساخت هتل در بخش گردشگری است و ما خواستار تسریع پاسخ مکاتبات از سوی دستگاه‌های اجرایی هستیم چرا که گیلان در بخش گردشگری نیازمند کمک همه‌جانبه برای توسعه هرچه بیشتر است.