حال اصفهان خوب نیست

دنیای اقتصاد، اصفهان، علیرضا پویانسب: رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای شهر اصفهان گفت:به‌عنوان یک واقعیت تلخ باید گفت که حال اصفهان اصلا خوب نیست و تکه‌های بدنش در حال از بین رفتن است. عبدالرسول جان‌نثاری با اشاره به برگزاری «هفته نکوداشت اصفهان» اظهار کرد: اصفهان پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی همواره در طول تاریخ در زمره شهرهایی قرار گرفته که زیبایی‌های چشم‌نواز، آثار بدیع و ماندگار فرهنگ و هنر پرافتخار آن، این دیار را مهد ادب، عرفان، هنر و معماری قرار داده و زبانزد خاص و عام کرده است. وی در ادامه با اشاره به برخی از ظرفیت‌های ناشناخته شهر اصفهان اظهار کرد: اصفهان دارای مکاتب مختلف فلسفی، معماری و موسیقی بوده است و باید به دانش‌آموزان و دانشجویان شناسانده شود، از این‌رو پیشنهاد می‌شود در تمامی رشته‌ها یک درس عمومی تحت‌عنوان اصفهان‌شناسی ارائه شود.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه بسیاری از ابعاد شهر اصفهان از نظر تبلیغات و معرفی مغفول مانده است، افزود: اصفهان گنجینه‌ای است که هنوز بسیاری از زوایای فرهنگی، هنری، علمی و اجتماعی آن کشف نشده است و به تلاش بیشتری برای شناساندن آن به آیندگان نیاز داریم.

وی با بیان اینکه آیا به‌راستی ما هم می‌توانیم مانند نیاکان خود تمدن‌ساز و فرهنگ‌ساز شویم، ادامه داد: به‌عنوان یک واقعیت تلخ باید گفت که حال اصفهان اصلا خوب نیست و تکه‌های بدنش در حال از بین رفتن است، فقط کافی است سری به ساختمان‌های مهم تاریخی بزنید و ببینید که چگونه در حال از بین رفتن هستند.

جان نثاری با اشاره به بی‌توجهی‌ها نسبت به نگهداری از آثار تاریخی در شهر اصفهان گفت: مگر نه‌اینکه حتی اگر یک کاشی از اثری تاریخی بر زمین بیفتد تکه‌ای از آن اثر از بین رفته است و این در حالی است که فکری اساسی برای نگهداری از آثار تاریخی نشده است.

وی با اشاره به عقب‌ماندگی ایران درخصوص علم حفظ و مقاوم‌سازی ساختمان‌های میراثی نیز گفت: به این منظور ضروری است که با عزم ملی و سرمایه‌گذاری‌های کلان برای حفظ آثار میراثی به‌ویژه در شهر اصفهان برنامه‌ریزی شود.

رئیس کمیسیون عمران، شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر لزوم مشارکت عموم مردم در نکوداشت هفته اصفهان بیان کرد: مشارکت مردم در این برنامه می‌تواند زمینه‌ساز توجه بیشتر مسوولان ملی به جایگاه شهر اصفهان باشد.

وی توسعه بی‌رویه شهری در اصفهان، عدم توجه به معماری اسلامی و وجود مشکلات مختلف زیست‌محیطی در شهر اصفهان را از معضلات کنونی این شهر دانست و افزود: برطرف کردن این مشکلات نیازمند حضور جدی سرمایه‌گذاران است.