آسان‌سازی تجارت در گمرکات کردستان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: نشست فعالان اقتصادی کردستان با حضور مدیرکل جدید گمرکات استان، اعضای هیات نمایندگان اتاق سنندج و روسای اتحادیه‌ها و تشکل‌ها در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج برگزار شد. محمدسعید نقشی زادیان، رئیس اتاق بازرگانی سنندج، با بیان اینکه هدف اصلی از تشکیل این نشست، طرح مشکلات گمرکی استان کردستان است، گفت: کشور ایران در شرایط فعلی، دچار مشکلات عدیده اقتصادی است که استان کردستان نیز از این مشکلات مستثنا نیست. با سقوط مستمر قیمت نفت، نمی‌توان بر اقتصاد نفتی امیدوار بود، تهدیدها و تحریم‌ها روز به روز در حال افزایش است و باید به دنبال جایگزینی مناسب برای تحول در نظام اقتصادی کشور بود.

نقشی زادیان تصریح کرد: یکی از مشکلات حوزه اقتصاد بحث گمرکات کشور است که تعامل مستمر، مستقیم و البته درک شده بین صادرکنندگان، واردکنندگان و فعالان اقتصادی با گمرکات تنها راه برون‌رفت از این مساله است.

وی ضمن ابراز خوشحالی از حضور مدیرکل جدید گمرکات در استان کردستان گفت: تقاضای جدی ما جبران مسائل و مشکلات سال‌های گذشته در بحث گمرکات ازجمله کم‌کاری، بی‌توجهی، کمبود پرسنل، وجود آیین‌نامه‌های دست و پاگیر و... است.

پیمان اسراری، دبیر اجرایی اتاق سنندج نیز در این نشست بیان کرد: به‌رغم تمامی معضلات و مشکلاتی که در چند سال گذشته بر کشور تحمیل شده است ما هم‌اکنون شاهد فضای جدیدی در اقتصاد کشور می‌باشیم که این خود نیازمند تحول همزمان در نظام گمرک کشور در نوع ارتباط با فعالان اقتصادی و ایجاد یک فضای تسهیلگر و آسان کاری در گمرک به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین بخش‌های اقتصاد کشور است.

دبیر اجرایی اتاق سنندج در ادامه افزود: امیدواریم یک آسان‌سازی و تسهیل کاری در گمرکات استان کردستان صورت پذیرد، همچنین ما به‌عنوان بخش خصوصی آمادگی خود را در جهت همدلی و همکاری برای نیل به این هدف مهم بیان می‌داریم تا بتوانیم میزان صادرات و واردات از مرزها را به سطحی که شایسته استان کردستان است برسانیم. این امر نیازمند تلاش بی‌دریغ و همچنین ایجاد درکی عمیق برای کارشناسان گمرک در جهت حل و فصل مشکلات فعالان اقتصادی است تا بتوانیم بار دیگر صادرات را به مرزهای سیرانبند و باشماق بازگردانیم.

در این نشست فعالان اقتصادی، عمده مسائل و مشکلات خود را بیان کردند که ازجمله آنها می‌توان به لزوم آسان‌سازی و روان‌سازی در مسیرهای زرد و قرمز، زمانبر و هزینه‌بردار بودن حمل یکسره صادرات از مسیر ایکس ری (Xray)، تاخیر و تشریفات زیاد در استرداد کالاهای صادراتی برگشتی، ارتباط ضعیف بین گمرکات مرزی ایران و عراق، عدم ریسک‌پذیری مدیران گمرکات مرزی و بیش از ۵۲۰۰۰ مورد مکاتبات از گمرک باشماق با گمرک مرکزی، عدم ارزیابی کالای صادراتی در گمرک سنندج، نبود امکانات در مرزهای استان به‌ویژه در مرز بانه، نبود انبار کافی در گمرکات مرزها، معضل دیپ زنی، کمبود نیروهای متخصص در گمرکات استان و ظهور رفتار تشریفاتی در گمرکات اشاره کرد. بختیار رحمانی‌پور، مدیرکل گمرک استان کردستان نیز پس از شنیدن دغدغه‌های اصلی بازرگانان استان گفت: عمده مسائل و مشکلاتی که در گمرکات استان وجود دارد به بحث تحریم‌ها بازمی‌گردد ولی تلاش اصلی ما، جلوگیری از خود تحریمی است. برنامه‌های زیادی برای فعال‌سازی گمرک مرز سیرانبند بانه داریم که با تکمیل ساختمان گمرک به شمار زیادی از آنها جامه عملخواهیم پوشاند.

وی افزود: بیش از ۹۰ درصد کالاهای صادراتی در مرز باشماق مریوان در مسیر سبز و زرد می‌باشند و در این خصوص سیاست دولت و رئیس کل گمرکات کشور ایجاد مسیر باز در بحث صادرات است. ما به دنبال ورود نیروهای متخصص به گمرکات استان در آینده‌ای نزدیک هستیم تا بتوانیم در مسیر تحولاتی که در راستای آسان‌سازی هرچه بیشتر صادرات صورت می‌گیرد، قرار بگیریم.

مدیر کل گمرکات استان کردستان در پایان بیان کرد: یکی از مسائلی که در گمرک روی آن تاکید فراوانی داریم، عدم تعطیلی گمرک و صادرات، حتی در روزهای تعطیل است که به شدت آن را مورد پیگیری قرار می‌دهیم. اتاق بازرگانی نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین پارلمان بخش خصوصی باید یک تغییر نگرش را در میان بازرگانان ایجاد کند تا با تلاش خود برندهای معتبر ایرانی را در کشور عراق تثبیت کنند و به سیاست اقتصاد مقاومتی که نیازمند تولید بیشتر است جامه عمل بپوشانند.