دنیای اقتصاد، زنجان، اسدالله قربان‌زاده: ماهنشان؛ شهرستان نام‌ها و نشان‌ها نام دارد. منطقه‌ای از استان زنجان که در دل خود بزرگ‌ترین معدن سرب و روی خاورمیانه را جای داده و به مامنی برای حضور بی‌شمار معدنکاران تبدیل شده است. منابع غنی معدنی از سرب، روی، سنگ آهن، سنگ‌آهک، گچ و سایر فلزات بهانه‌ای شده تا معدنکاران از داخل و خارج کشور با تجهیزات مکانیکی رهسپار ماهنشان شوند. استخراج و اکتشاف معادن از مولفه‌های توسعه اقتصادی دارای مزیت‌ها و آسیب‌هایی است که می‌تواند در اثرگذاری معادن در توسعه اقتصادی مناطق کارساز باشد.

هر چند شهرستان ماهنشان در استان زنجان از ظرفیت‌های معدنی و کشاورزی برخوردار است؛ اما هنوز شهرک صنعتی آن فعال نیست و برای توسعه این شهرستان غنی که در محرومیت به سر می‌برد، ایجاد زمینه‌های حضور سرمایه‌گذاران بومی و غیربومی ضرورتی برای همیشه است. از گذشته تا حال نام این شهرستان و قابلیت‌های آن چندان ورد زبان نیست تا با اطلاع‌رسانی زمینه حضور سرمایه‌گذاران در این شهرستان کلید بخورد. ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار، تربیت نیروی متخصص از بین روستاییان، ایجاد و تکمیل زیرساخت‌ها نظیر حمل و نقل، توسعه شبکه‌های انتقال انرژی، آب و اضافه شدن بخش مولد معدن در کنار بخش کشاورزی و دامداری به‌عنوان مولفه‌های اصلی، توسعه اقتصاد مناطق غیرشهری را به دنبال دارد.

حل بحران بیکاری در مناطق محروم اصلی‌ترین مزیت کشف معدن در منطقه است و بدون شک نبود چنین نعمت‌های طبیعی می‌توانست بحران بیکاری را در آن منطقه چند برابر کند. در این بین نقش معدن سرب و روی انگوران در تامین خاک پرعیار واحدهای تولیدی حوزه معدن برکسی پوشیده نیست و با توجه به سهم۷۰ درصدی استان زنجان در تولید سرب و روی کشور ضرورت توسعه شهرستان ماهنشان حیاتی است، اما محرومیت بر این شهرستان سایه انداخته و حتی در شهر معدن‌خیز دندی محرومیت به وضوح دیده می‌شود. در این شرایط فعال شدن واحدهای تولیدی معدنی در شهرک صنعتی ماهنشان می‌تواند در رونق کسب و کار سرمایه‌گذاران به دلیل در دسترس بودن تامین مواد اولیه و بالا بردن زمینه‌های اشتغال شهرستان اثرگذار باشد؛ امری که تاکنون رنگ واقعیت نگرفته است. شهرک صنعتی ماهنشان ۵۶ هکتار زمین دارد که۳۶ هکتار آن صنعتی است و از۱۹ قراردادی که با این شرکت منعقد شده۵ مورد آن به بهره‌برداری رسیده و مسافت طولانی شهرک صنعتی ماهنشان با مراکز اصلی استان علت این امر بوده است.

چندی قبل مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان زنجان، با اشاره به مغفول ماندن شهرک صنعتی این شهرستان، گفت: بهبود وضعیت فعالیت اقتصادی و توسعه ماهنشان نیاز به توجه مسوولان دارد.

به گفته وی، صنایع تبدیلی مواد غذایی به دلیل تولید محصولات کشاورزی عمده باید مورد توجه قرار گیرد که در راه‌اندازی کارگاه‌های تولیدی و اشتغال‌زایی تاثیر بسزایی دارد. مردم این دیار باید بیش از گذشته برای فعال شدن واحدهای تولیدی در شهرک تمایل بیشتری نشان دهند؛ چرا که علاوه بر اطلاع از پتانسیل‌های موجود می‌توانند تدابیر بیشتری برای رفع معضل حمل ‌و نقل بیندیشند. صیدی تاکید کرد: باید استانداری و فرمانداری حمایت بیشتری از متقاضیان داشته باشند؛ چرا که میزان درآمد مردم این منطقه پایین بوده و برای راه‌اندازی فعالیت‌های اقتصادی نیاز به پشتیبانی دارند. اکنون یک واحد تولید نمک با شرکت شهرک‌های صنعتی استان عقد قرارداد کرده و باید زمینه‌های فعالیت سایر واحد‌های تولیدی نیز رقم بخورد.

توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی

برای فعال شدن شهرک صنعتی این شهرستان توسعه صنایع فرآوری و تبدیلی امری ضروری است؛ چرا که ماهنشان قطب تولید زردآلو در منطقه است و سهم کشاورزی در توسعه اقتصادی این شهرستان می‌تواند حائز اهمیت باشد.

فرماندار ماهنشان درباره فعال شدن شهرک صنعتی این شهرستان گفت: ماهیت شهرک صنعتی در صورتی معنا پیدا می‌کند که سرمایه‌گذاران ورود پیدا کنند.

سعید صفوی با اعلام اینکه زیرساخت‌های فعالیت واحدها از جمله آب، برق و گاز از سوی دولت آماده شده، عنوان کرد: برای ورود سرمایه‌گذاران در این شهرک مشوق‌هایی از جمله تخفیف در واگذاری زمین، اعطای تسهیلات درازمدت و آماده شدن زمین با زیرساخت‌ها تدارک دیده شده است.