دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان گفت: در ۳۵ درصد از روستاهای بالای ۲۵خانوار استان طرح هادی اجرا شده اما این رقم در شهرستان سقز ۳۱درصد است. رضا قادری افزود: در ۷۵ درصد روستاهای بالای ۲۵ خانوار کشور مطالعات طرح هادی روستایی اجرا شده است. طرح هادی در روستاهای کردستان

دنیای اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: مدیرکل بنیاد مسکن استان کردستان گفت: در ۳۵ درصد از روستاهای بالای ۲۵خانوار استان طرح هادی اجرا شده اما این رقم در شهرستان سقز ۳۱درصد است. رضا قادری افزود: در ۷۵ درصد روستاهای بالای ۲۵ خانوار کشور مطالعات طرح هادی روستایی اجرا شده است.

خشکسالی و گرسنگی شترها

در بیارجمند استان سمنان

دنیای اقتصاد، سمنان: مدیرکل دامپزشکی استان سمنان آثار خشکسالی روی گله‌های شتر در مناطقی از این استان را سنگین عنوان کرد و گفت: این امر شترها را به خوردن پشم یکدیگر و استفاده از مواد زائد کشانده است.

محمد سعیدی افزود: خشکسالی و وضعیت نامطلوب مراتع استان سمنان شترها را نیز به جان هم انداخته است.

وی خاطرنشان کرد: خشکسالی و کاهش علوفه در مراتع مواد معدنی و عالی در دام‌ها را تامین نکرده و این مساله سبب شده در برخی مناطق از جمله بیارجمند، رضاآباد و زمان آباد در این استان با خوردن پشم همدیگر نیاز بدن خود به مواد عالی را تامین کنند. وی وضعیت خشکسالی در مناطق شرق استان سمنان را پیچیده‌تر دانست و افزود: تاثیر خشکسالی بر گله‌های شتر عمیق‌تر بوده است. سعیدی با اشاره به وابستگی شدید شتر به مراتع گفت: دامداران در این منطقه درخصوص جیره غذایی شترها و تعلیف دستی آنها کمتر توجه داشته‌اند و این امر از اواخر تابستان موجب نرسیدن مواد غذایی مناسب به شترها شده است. سعیدی گفت: با توجه به این مشکلات دادن مکمل‌های غذایی به شترها باید در برنامه قرار گیرد و این مساله نیز نمی‌تواند در کوتاه مدت مشکل آنها را حل کند و باید برای جلوگیری از بیماری‌های ویروسی و میکروبی و تقویت سیستم ایمنی بدن آنها با برنامه صورت گیرد.