دنیای اقتصاد، بیرجند، محمد قربانی: نماینده بخش صنعت خراسان جنوبی بابیان اینکه سفر رئیس‌جمهور و اعضای دولت تدبیر و امید به این استان سرآغاز فصل نوینی از توسعه صنعتی در این استان است، گفت: پایداری زندگی اهالی خراسان جنوبی فقط با تقویت صنعت امکان‌پذیر است. سیدمحمدحسین زینلی در دیدار فعالان اقتصادی با رئیس‌جمهور به نمایندگی از بخش صنعت استان خراسان جنوبی افزود: شرایط خاص اقلیمی در منطقه خراسان جنوبی و عدم انطباق اشتغال بر اقلیم، فقر تاریخی و بین نسلی را در بخش‌های زیادی از زندگی مردم شریف و صبور منطقه نهادینه کرده است.

وی گفت: در شرایطی که اقلیم برای کشاورزی و دامداری مساعد نیست، اکثر روستاییان در طول تاریخ از این طریق امرار معاش می‌کنند. بنابراین باید در مدار زندگی مردم منطقه شغل جایگزین ایجاد شود.

زینلی تصریح کرد: با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به‌ویژه بعد از پایان جنگ تحمیلی، نسیم توسعه صنعتی وزیدن گرفت و اینک در گوشه و کنار این استان پهناور، واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ در حال بهره‌برداری یا در حال شکل‌یابی هستند گرچه تعدادی هم به‌دلیل شرایط خاص سال‌های گذشته فعالیت چندانی ندارند.

وی بابیان اینکه اقدامات دولت تدبیر و امید از شهریور ماه ۹۲ و اقدامات بعدی به این طرف، حقیقتا فضای کسب‌وکار را در گستره کشور به‌طور چشمگیری بهبود بخشیده است، اظهار کرد: این بهبود در مناطق کمتر توسعه یافته همچون خراسان جنوبی محرکه‌های لازم را ایجاد نکرده است.

وی گفت: مطابق قوانین موجود، واحدهای تولیدی تا شعاع ۳۰ کیلومتری مراکز استان‌ها مشمول پرداخت مالیات می‌باشند، پرسش این است که شعاع‌های ۳۰ کیلومتری مراکز استان‌هایی از قبیل بیرجند، زاهدان، ایلام، شهرکرد و ... با مراکز استان‌هایی از قبیل اصفهان، تهران، یزد، تبریز و مشهد و... چه وجوه و شرایط اقتصادی مشترک و مشابهی دارند که نباید هر دو گروه معادل یکدیگر از سیاست‌های تشویقی حمایتی معافیت مالیاتی برخوردار باشند؟

نماینده بخش صنعت خراسان جنوبی گفت: تقاضای همه صنعتگران استان است تا با تشکیل کارگروهی از کارشناسان و با واقع‌بینی این تضاد مرتفع شود.

زینلی بیان کرد: دولت خدمتگزار به‌عنوان پیشران و ایجاد محرکه از طریق سازمان‌های توسعه‌ای اعم از ایدرو، ایمیدرو، شستا و... براساس قوانین موجود، سرمایه‌گذاری‌هایی را با تشویق و کمک بخش خصوصی انجام دهد.

وی افزود: طراحی و تدوین بسته حمایتی شامل نرخ توجیهی اعم از مالیات، تسهیلات بانکی، نرخ ارز، هزینه‌های حمل‌ونقل محموله‌های صادراتی، مدیریت وجوه بانکی با هدف تامین کمبود منابع بانکی صنایع استان از طریق مراکز یا مازاد منابع سایر استان‌ها و تجهیز منابع قرض‌الحسنه بانک‌های استان برای تخصیص به مشاغل خانگی اجرایی شود.

وی اظهار کرد: تقبل بخشی از سهم بیمه کارفرما در واحدهای صنعتی استان به‌منظور حمایت از سرمایه‌گذاری و جذب نیروی انسانی و ایجاد اشتغال عملیاتی شود.

کارآفرین برترخراسان جنوبی گفت: واضح و مبرهن است در شرایط سخت رقابتی در حوزه کسب‌وکار، صنعتی می‌تواند تداوم یابد که محصولات تولیدی آن قابلیت صادرات داشته باشد. وی پیشنهاد داد: کمیته‌ای زیرنظر استاندار و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت و مقامات بانکی، گمرکی و... استان تشکیل و واحدهای تولیدی و صنعتی را با محوریت صادرات آسیب‌شناسی کرده و با تقویت بنیان‌های بنگاه‌ها با نگاه صادراتی اقدام کنند.

زینلی افزود: بدیهی است با توجه به اختیاراتی که استانداران به‌عنوان نماینده عالی دولت در استان دارند، به تدریج گلوگاه‌های تولید صنایع حذف و با افزایش بهره‌وری، کاهش قیمت تمام شده و تولید با قابلیت صادرات، برکات سرشاری نصیب واحدهای تولیدی و رونق اقتصادی در منطقه می‌شود و این طرح در سطح ملی نیز می‌تواند عملیاتی شود.

نماینده بخش صنعت خراسان جنوبی تسریع در بهره‌برداری از طرح‌های نیمه‌تمام سیمان باقران، فولاد قاینات، کک طبس، فرآوری انار در فردوس و توسعه صنایع معدنی در سربیشه و نهبندان و اجرای طرح توسعه کویرتایر را خواستار شد و گفت: شهرک‌های صنعتی و راه‌اندازی این شهرک‌ها در تمامی شهرهای استان تقویت شود.

زینلی تامین آب بخش صنعت از طریق انتقال آب از دریای عمان به دو استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی وتوسعه صنایع تبدیلی چهار طلای سرخ استان شامل زرشک، زعفران، عناب و انار به‌خصوص گیاهان دارویی رامورد تاکید قرارداد

وی اظهار کرد: برای تبیین بیشتر موضوع لزوم صنعتی شدن منطقه به یک مقایسه بسنده می‌شود، ارزش تولیدات سه محصول باغی و زراعی راهبردی استان شامل زرشک، زعفران و عناب با هزاران هکتار تحت پوشش و مصرف صدها لیتر آب تقریبا با تولیدات سالانه شرکت تولیدی کویرتایر که حدود ۲۵ لیتر آب در یک محدوده ۴۵ هکتاری فعالیت می‌کند معادل است.