معادن آذربایجان غربی فرصتی برای رونق

دنیای اقتصاد، ارومیه، بهاره پورعلی: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این استان دارای ۴۵۰ تا ۴۷۰ واحد معدنی در حال بهره‌برداری یا در آستانه بهره‌برداری است. جعفر صادق‌اسکندری در همایش تخصصی نقشه راه علوم زمین و توسعه معدنی آذربایجان غربی در ارومیه با بیان اینکه متاسفانه هم اکنون تنها از ۱۰ درصد معادن استان بهره‌برداری می‌شود، اظهار کرد: کل واحدهای دارای پروانه اکتشاف نیز ۲۵۰ تا ۲۷۰ واحد است که مرتب در حال تغییر است. وی ادامه داد: این استان جزو پنج استان برتر کشور در ذخایر و تنوع ذخایر معدنی بوده ولی از نظر کاری اقدامات چندانی در این حوزه صورت نگرفته است.

اسکندری اظهار کرد: هم‌اکنون سهم استان از ارزش افزوده بخش معدن کمتر از یک درصد است، این درحالی است که این رقم در کل کشور ۹/۱۶ درصد است و ما نیازمند توجه بیشتر به این بخش هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: این سازمان تاکنون سه هزار و ۵۰۰ تا سه هزار و ۷۰۰ محدوده معدنی را ساماندهی کرده و کلیه کارگاه‌های دستی و سنتی را نیز جمع‌آوری کرده است.

وی با بیان اینکه آذربایجان غربی آمادگی کاملی برای اجرای طرح کاداستر معدنی دارد، اضافه کرد: تمام اقدامات در حوزه معادن استان و درخواست‌های رسیده به این سازمان در اسرع وقت پاسخگویی می‌شود و تمام کارها در آذربایجان غربی در این حوزه به صورت نرم‌افزاری صورت می‌گیرد.

توقف کاداستر معدنی به دلیل بوروکراسی

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود اجرای ۶۰ درصدی طرح کاداستر معدنی در کشور به دلیل طولانی شدن روند انجام کار و بوروکراسی موجود این طرح متوقف شد.

محمدتقی کره‌ای با بیان اینکه بخشی‌نگری باعث دوباره‌کاری شده و موجب می‌شود تا در برخی موارد به نقطه مطلوب نرسیم، عنوان کرد: ایران طرح کاداستر معدنی را در کشورهای دیگر به دلیل همکاری و تسریع روند اجرای طرح توسط دستگاه‌های اجرایی آن کشور به راحتی انجام داده است.

وی ادامه داد: اما به دلیل بوروکراسی اداری و طولانی بودن روند اجرای کارها این طرح پیشرفت چندان مطلوبی در کارها نداشته و اجرای آن مستلزم همکاری دستگاه‌های اجرایی است.

کره‌ای با بیان اینکه ایران به ۳۰ کشور جهان خدمات فنی و مهندسی در این زمینه ارائه می‌کرد، افزود: روند کار در کشورهای هدف به‌گونه‌ای بود که در مدت زمانی کوتاه دستگاه‌ها، اطلاعات مورد نیاز کارشناسان ایرانی را آماده و ارائه می‌کردند و موجب تسریع در انجام کارها توسط کارشناسان ایرانی می‌شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: این بیانگر مطالعه در این زمینه نبود و ناشی از سرعت دستگاه‌های داخل کشور در ارائه مطالب بوده که به آنها داده شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت غنی و پتانسیل‌های نهفته در دل خاک این استان گفت: امیدواریم با همکاری و کمک همه‌ افراد کارشناس و خبره در شناسایی، اکتشاف و بهره‌برداری از ذخایر معدنی استان آذربایجان غربی قدم برداریم و به سمت رونق اقتصادی حرکت کنیم.

نادر صفرزاده با تاکید بر لزوم استفاده صحیح از ذخایر معدنی استان افزود:اگر ما بتوانیم ذخایر معدنی موجود در استان را به درستی و به شکلی صحیح مدیریت و فرآوری کنیم می‌توانیم بزرگ‌ترین‌ معضل کشور و استان را که همانا بیکاری است حل کنیم.

وی ادامه داد: ایجاد اشتغال، فعال شدن چرخ‌های صنعت، تولید، رونق اقتصادی و خروج از رکود در استان در سایه شناسایی معادن و استفاده صحیح از معادن استان امکان‌پذیر خواهد بود. صفرزاده با اشاره به گسترش علوم زمین‌شناسی و ایجاد رشته‌های تخصصی مرتبط با آن در دانشگاه‌های کشور افزود: تربیت متخصصان در رشته‌های مرتبط با صنایع معدنی می‌تواند موجب ارتقای سطح کیفی تولیدات و بهره‌گیری بهینه از ظرفیت‌های معدنی موجود در استان شود.