رونق توریسم‌درمانی در کردستان

دنیای‌اقتصاد، سنندج، فرزاد نویدی: توریسم درمانی یکی از بخش‌های مهم نظام‌های سلامت در دنیا است به طوری که برخی از کشورها از این محل برای خود درآمد ثابت کسب کرده و توانسته‌اند در این مسیر گام‌های بلندی بردارند، این در حالی است که کردستان با توجه به موقعیت مرزی، یکی از قطب‌های بالقوه توریسم درمانی است. صنعت توریسم دومین صنعت جهان به لحاظ درآمدزایی است و سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت طبق اعلام بانک جهانی، سومین عرصه سرمایه‌گذاری در جهان است بنابراین قرار گرفتن این دو در کنار هم یک عرصه بسیار خوب و مطمئن برای سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند.

ضریب اشغال تخت بیمارستانی در کشور در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است که می‌توان از مابقی ظرفیت برای پذیرش و درمان بیماران خارجی استفاده کرد.

گردشگران سلامت با هدف درمان ارزان نسبت به کشوری که در آن ساکن هستند، دریافت درمان سریع و با کیفیت و گردشگری در حین درمان یا دوران نقاهت عازم کشورهای دیگر می‌شوند، از این رو استان کردستان با توجه به قرابت فرهنگی و زبانی با شمال عراق، ظرفیت بالایی برای جذب توریسم درمانی دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان در مورد ظرفیت‌های توریسم درمانی استان کردستان گفت: گردشگری سلامت مجموعه‌ای از خدمات مشتمل بر خدمات سلامتی، گردشگری، مدیریت، آموزشی، بازاریابی، حمل‌ونقل، امور گمرکی، بیمه، تبلیغات و تسهیل در امر ورود و خروج گردشگران است.

آرمان وطن‌دوست افزود: گردشگری سلامت با هدف توسعه مبادلات بازرگانی در حوزه سلامت در سطوح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، توسعه صادرات، کسب درآمد ارزی، تبادل و انتقال دانش فنی و فناوری‌های پیشرفته صورت می‌پذیرد.

وی در ادامه به بخش‌های مختلف گردشگری سلامت اشاره کرد و گفت: گردشگری سلامت شامل گردشگری پزشکی، گردشگری طبیعت‌درمانی و گردشگری تندرستی است که استان کردستان به‌دلیل دارا بودن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های متناسب با گردشگری سلامت می‌تواند در این حوزه گردشگر جذب کند.

مدیرعامل مرکز فوریت‌های پزشکی کردستان هم در این مورد گفت: ۹۰ درصد توانمندی‌های پزشکی در سطح استان کردستان برای پذیرش و درمان اتباع خارجی کشور عراق مهیا و فراهم است.

سعید بیگلری افزود: اگر شرایط لازم برای ورود گردشگران و اتباع خارجی از جمله سهولت در ورود از مرز باشماق، ارائه اطلاعات در خصوص مراکز درمانی استان و نحوه خدمات‌رسانی توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان، اطلاع‌رسانی و تبلیغات فراهم شود بیماران اتباع کشور عراق بیشتر و راحت‌تر وارد استان خواهند شد و قطعا شمار آمبولانس‌های خصوصی برای خدمات‌رسانی نیز بیشتر خواهد شد.

وی در ادامه گفت: شرکت‌ها و دفاتر خدمات گردشگری استان می‌توانند در بحث پذیرش و دریافت هزینه‌های مناسب، اتباع خارجی را یاری کنند که این امر نیازمند اطلاع‌رسانی و نحوه پذیرش آنها است. چنین شرایطی هم جذب گردشگر را فراهم می‌کند و هم بیماران کمتر به سمت کشورهایی همچون اردن، ترکیه و کویت خواهند رفت.

بیگلری اظهار کرد: تمام تخصص‌های پزشکی و درمانی در استان کردستان خصوصا شهر سنندج آماده ارائه خدمات پزشکی به اتباع ورودی به کردستان هستند.

رئیس جامعه هتلداران استان کردستان نیز در این ارتباط گفت: اگر قابلیت‌های پزشکی و درمانی در استان کردستان بررسی و اطلاع‌رسانی شود می‌توان اتباع خارجی بیشتری را در حوزه پزشکی وارد استان کرد.

عبدالحمید حمیدی افزود: ما در بحث اسکان، هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و مسافرخانه‌ها را با امکانات لازم در اختیار اتباع خارجی که برای درمان و طبابت وارد استان می‌شوند، قرار داده‌ایم. وی در ادامه به ایجاد هتل آپارتمان‌ها اشاره کرد و افزود: می‌توان با ایجاد هتل آپارتمان در کردستان به اتباع خارجی عراقی که برای درمان وارد استان می‌شوند خدمات ارائه داد و با این کار می‌توان کمک شایانی به گردشگری سلامت کرد. استان کردستان در چهار شهرستان مریوان، سروآباد، سقز و بانه ۲۲۷ کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد. در میان نقاط مرزی استان کردستان، مرز باشماق به عنوان مرز رسمی و بین‌المللی در شهرستان مریوان، معبر تردد انسانی و کالایی از استان کردستان محسوب می‌شود.

استان کردستان هم‌اکنون بیش از ۳۰ بیمارستان، درمانگاه و پلی‌کلینیک تخصصی و فوق تخصصی دارد.