دنیای‌اقتصاد، مشهد، فاطمه آرمان: مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری شهرداری مشهد گفت: مشهد تنها کلانشهر دارای فرآیند مشارکت و سرمایه‌گذاری پروژه‌های شهری در کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، رشید صحابی در تشریح عملکرد ۴ ماه این مدیریت اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های شورای اسلامی شهر و شهردار مشهد در مورد تسهیل امر سرمایه‌گذاری، فرآیندهای سرمایه‌گذاری جدید تهیه و به تصویب رسیده است.

وی افزود: در گذشته یکی از عوامل نارضایتی و دغدغه سرمایه‌گذاران برای ورود به امر سرمایه‌گذاری در شهر مشهد طولانی بودن مدت زمان فرآیند سرمایه‌گذاری بوده (بیش از یکسال) که در دستورالعمل جدید این فرآیند به ۵۸ روز کاهش یافته است. مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد مدت زمان اجرایی این فرآیند را از مرحله ارائه ایده فرصت سرمایه‌گذاری تا اخذ مصوبه شورای شهر و ابلاغ قرارداد در دو روش اعلام کرد. صحابی در توضیح روش اول این فرآیند گفت: این روش، مذاکره بر سر ایده ارائه شده از سوی سرمایه‌گذار، عقد تفاهم‌نامه و انجام مراحل مربوط به تصویب پروژه در کمیته فنی، تعریف پروژه، توافق در مبانی قدرالسهم و در نهایت پیش‌نویس تهیه قرارداد و پس از آن ارسال لایحه به شورای اسلامی شهر می‌باشد که پس از تصویب شورا این قرارداد مشارکت توسط شهردار مشهد برای اجرا، ابلاغ می‌شود.

وی در تشریح روش دوم فرآیند نیز گفت: با توجه به اینکه مالکیت زمین‌های پروژه‌های تعریف شده با شهرداری می‌باشد تعریف پروژه‌ها مطابق دستورالعمل‌های مندرج در فرآیند (تصویب در کمیته فنی، تعریف پروژه، تضمین پایه سهم‌الشرکه شهرداری و سرمایه‌گذار) و پیش‌نویس قرارداد انجام و پس از ارسال لایحه پروژه به صورت بی نام به شورای اسلامی شهر و اخذ مصوبه، نسبت به انجام مراحل فراخوان و انتخاب سرمایه‌گذار اقدام خواهد شد. مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد تصریح کرد: بعد از فراخوان، سرمایه‌گذار واجد شرایط از میان متقاضیان انتخاب می‌شود که لایحه پروژه در صورت ایجاد تغییرات بعد از انتخاب سرمایه‌گذار، مجددا به شورای شهر برای تصویب ارائه می‌شود.

رشید صحابی با اشاره به اینکه فرصت‌های سرمایه‌گذاری موجود که قابلیت تبدیل به پروژه را دارند در سایت معاونت اقتصادی ارائه شده است، ادامه داد: شاخص‌های فرآیند جدید سرمایه‌گذاری که به تصویب شورای شهر رسیده است شامل تهیه بسته‌های سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذار و انتخاب مدیران طرح است. مدیر مشارکت‌ها و سرمایه‌گذاری معاونت اقتصادی شهرداری مشهد با اشاره به ثبت‌نام شرکت‌های متقاضی برای انتخاب به‌عنوان مدیران طرح، خاطرنشان کرد: ثبت‌نام مدیران طرح یکی دیگر از اقدامات انجام شده این مدیریت در ۴ ماه اول سال‌جاری می‌باشد که در این اقدام ۷۳ شرکت ثبت‌نام کرده‌اند.