کمبود آب  مشکل کشاورزان تهران

دنیای‌اقتصاد، استان تهران، محمد فرخی: اولین جلسه ستاد ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی شهرستان پاکدشت با حضور معاون استانداری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و فرماندار شهرستان پاکدشت تشکیل شد. معاون امور عمرانی استانداری تهران در این جلسه گفت: توزیع نامناسب زمان بارندگی، کسری مخازن سفره‌های آب زیرزمینی، عدم بهره‌برداری صحیح از منابع آب در سایر بخش‌ها و عدم انتخاب کشت‌های مناسب با توجه به اقلیم منطقه از اصلی‌ترین مشکلات مربوط به آب در تمام استان است. کریمی افزود: مصرف بی‌رویه آب باعث شده تا شاهد افت سطح آب زیرزمینی و همچنین افت کیفیت آب باشیم. وی با اشاره به بحران پیش روی آب و کاهش آن و همچنین افزایش جمعیت تاکید کرد: باید توجه جدی به مدیریت صحیح آب شود تا با تقویت فرهنگ مصرف آب، میزان مصرف آن را بتوان به حداقل رساند. فرماندار پاکدشت نیز در این مراسم گفت: با توجه به شرایط بحرانی آب کشور مصرف بهینه آب موضوع بسیار مهم و حیاتی است و آنچه این مساله را حادتر می‌سازد استفاده از آب به روش‌های سنتی و غرقابی است که شاید این روش‌ها در شرایط عادی هم مورد استفاده قرار نگیرد.

قاسمی فرزاد افزود: به‌طور متوسط هر مترمکعب آبی که مصرف می‌شود یک کیلوگرم در هر محصول بازدهی دارد درحالی‌که این میزان در کشورهای منطقه حدود ۳ کیلوگرم است؛ یعنی بهره‌وری کشور ایران یک سوم سایر کشورها است.

رئیس ستاد ارتقای بهره‌وری آب شهرستان پاکدشت تصریح کرد: مصرف آب کشور ما نسبت به گذشته بسیار زیاد شده و باعث شده که چاه‌های عمیق و سفره‌های آب زیرزمینی از سطح ۱۲۰ متر به ۲۷۰ متر تنزل پیدا کند. وی اذعان کرد: بررسی‌های انجام شده در مورد آب، نشان می‌دهد که در طول ۵۰ سال گذشته ذخیره آب و سفره‌های زیرزمینی به اندازه ۱۰۰۰ سال به مصرف رسیده است.

لزوم تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی

وی تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی و ایجاد سیستم‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار را لازم دانست و گفت: با یکپارچه سازی اراضی کشاورزی و هم نوع کردن کشت محصولات می‌توان از این نوع آبیاری‌ها نتیجه بهتری گرفت.

وی اظهار کرد: در برنامه‌ریزی‌هایی که در خصوص منابع آب می‌شود باید به چالش‌هایی مانند کمبود منابع آب، الگوی مصرف نامناسب آب، عدم مدیریت منسجم در زمینه‌های مربوط به آب، آلودگی منابع آب و... توجه ویژه شود.

قاسمی فرزاد عنوان کرد: بهره‌برداری مناسب از آب، حفاظت از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی و مدیریت حوضه‌ای و توسعه پایدار آب از مهم‌ترین محورهای این همایش به شمار می‌آید.

فرماندار پاکدشت تصریح کرد: در شهرستان پاکدشت ۴ منبع تامین آب در بخش کشاورزی موجود است که اولین منبع، رودخانه جاجرود بوده که در حال حاضر هیچ آبی از این رود به شهرستان پاکدشت تزریق نمی‌شود.

وی ادامه داد: منبع دوم، منابع استحصالی از شبکه آبیاری تهران و رودخانه‌های آن است که در حال حاضر ۲ مترمکعب در ثانیه وارد شهرستان می‌شود و از این بخش در سال حدود ۲۰ میلیون مترمکعب استحصال داریم. قاسمی افزود: منبع سوم، مربوط به ۱۹۳ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق است که حدود ۹۱ میلیون و ۷۱۳هزار و ۶۰۰ مترمکعب در سال یعنی ۲۰ درصد آب مورد نیاز شهرستان را تامین می‌کند و منبع چهارم هم از ۴ رشته قنات هست که ۲میلیون و ۴۸۸هزار و ۳۲۰متر مکعب آب شهرستان را تامین می‌کند.

رئیس شورای اداری شهرستان پاکدشت گفت: در حال حاضر میزان کمبود آب شهرستان ۱۹۵ میلیون متر مکعب است. نماینده عالی دولت در شهرستان پاکدشت ادامه داد: در حال حاضر بین ۹۰ تا ۹۳ درصد از آب استحصال شده در اختیار کشاورزی است و ۷ تا ۱۰ درصد آن برای شرب استفاده می‌شود و اگر این میزان کاهش نیابد؛ قطعا در سال‌های آینده با بحران جدی مواجه خواهیم شد. در صورتی‌که این میزان در کشورهای منطقه حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد است و با این تفاسیر در مصرف آب بی رویه عمل می‌کنیم و دلیل عمده آن به‌کارگیری روش‌های سنتی و غرقابی است.

کمبود منابع آب؛ معضل کشاورزان

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران نیز گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی، افزایش بهره‌وری در استفاده از آب در تمامی بخش‌ها ضرورت دارد و در بخش کشاورزی برای جلوگیری از اتلاف آب و افزایش راندمان استفاده از آب، بدون کاهش سطح زیر کشت باید برنامه‌ریزی مناسبی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: کشاورزی یک فعالیت اقتصادی است که باید بهای تمام شده آن حداقل و کیفیت آن حداکثری باشد.

موسوی کمبود منابع آبی را معضل کشاورزی استان تهران دانست و افزود: بیش از ۹۰ درصد از آب استحصالی کشور به بخش کشاورزی اختصاص پیدا می‌کند در صورتی که در استان تهران سهم بخش کشاورزی از آب موجود تنها ۴۰ تا ۴۵ درصد است به‌گونه‌ای که سهم آب کشاورزی استان از سال ۱۳۴۰ تاکنون ۵۰ درصد کاهش یافته است.