دنیای اقتصاد، مشهد، فاطمه رمارم: شهردار مشهد در واکنش به افزایش قیمت بلیت اتوبوس گفت: شهر مشهد ارزان‌ترین سیستم حمل‌ونقل عمومی در کشور را دارد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد، سید صولت مرتضوی در اولین نشست خبری خود در سال جدید اظهار کرد: برای اینکه هزینه‌های سنگینی به دوش شهر مترتب نشود و هزینه درمان شهروندان بر اثر استنشاق دود اتوبوس‌های دودزا افزایش پیدا نکند، لازم است قیمت بلیت اتوبوس افزایش یابد. شهردار مشهد در ادامه با اشاره به اینکه دور چهارم شورای اسلامی. شهر رقمی معادل ۳ هزار میلیارد تومان بدهی از سنوات گذشته دارد، اظهار کرد: این بدهی‌ها از مجموع اوراق مشارکتی است که از سال ۸۴ فروخته شده و تنها قسمت اندکی از آن پرداخت شده است. مرتضوی اضافه کرد: برای اینکه شهر را اداره کنیم و امور جاری در بخش حمل‌ونقل، فضای سبز، رفت‌وروب و... را سامان دهیم، نیازمند اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد تومان هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: پنج سال است که پروژه قطار شهری مشهد متوقف مانده و برای اجرای آن به منابع مالی نیازمندیم. مرتضوی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش‌های موجود، تعداد ۲ هزار دستگاه اتوبوس باید در شهر فعال باشد و قیمت تمام شده هر تراکنش یا سفر ۴۸۱ تومان در بخش خصوصی و ۸۱۵ تومان در بخش دولتی است. همچنین

یک هزار و ۲۰۰ اتوبوس در بخش خصوصی و ۸۰۰ دستگاه در بخش دولتی مشغول به فعالیت است.

وی افزود: ریاست شورای شهر به‌رغم میل قلبی خود چاره‌ای جز افزایش قیمت بلیت نداشت و اگر مقصر اصلی را بخواهید پیدا کنید، بنده هستم؛ چرا که با این هزینه‌های گزاف و درآمدهای کم نمی‌توانم شهر را اداره کنم.

شهردار مشهد با اشاره به اینکه به ازای هر ۵۰ تومان افزایش یا کاهش قیمت بلیت، شهرداری باید رقمی معادل ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کند، اظهار کرد: در حال حاضر شهرداری رقم۱۲۰ میلیارد تومان به بخش حمل‌ونقل شهر مشهد یارانه می‌دهد. این در حالی است که بر اساس استانداردهای داخلی و خارجی تعداد یک هزار دستگاه اتوبوس کم داریم و ۷۴۰ دستگاه اتوبوس نیز فرسوده است. مرتضوی استفاده از سیستم اتوبوسرانی فرسوده را فاجعه‌ای برای سلامت شهروندان دانست و گفت: افزایش هزینه‌های سلامت نتیجه استفاده از سیستم اتوبوسرانی فرسوده است.

وی با تاکید بر اینکه مدت ۳ سال است که دولت بودجه‌ای برای حمل‌ونقل به مشهد پرداخت نکرده اظهار کرد: عده‌ای کارت گازوئیل دارند و هر لیتر را ۲۵۰ تومان خریداری می‌کنند، اما هر لیتر گازوئیل برای شهرداری ۲۸۰ تومان هزینه دربردارد و این مابه‌التفاوت را شهرداری باید بپردازد. از سال گذشته ۳۶ میلیارد تومان بابت خرید ۱۰۰ دستگاه اتوبوس بدهکار هستیم و امسال نیز با احتساب خرید ۱۰۰ دستگاه دیگر باید رقمی معادل ۵۶ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان دیگر بپردازیم.

شهردار مشهد ادامه داد: زیرساخت‌های

بی.آر.تی نیز باید ایجاد شود و ایستگاه‌های اتوبوس راه‌اندازی شود که در این زمینه باید حداقل ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه شود. برای تامین هزینه‌ها یا ناچاریم شهر فروشی کنیم یا از بانک‌ها استقراض کنیم که هر دو گزینه مضر است، این در حالی است که پرداخت رقم۱۰۰ تومان از جانب شهروندان حتی پول خرید یک آدامس هم نمی‌شود.

مرتضوی با اشاره به اینکه برنامه‌های مختلفی برای توسعه حمل‌ونقل عمومی مشهد داریم، تصریح کرد: توسعه خطوط قطارشهری مشهد یکی از برنامه‌های مدیریت شهری است که طی آن احداث خط ۲ که تقریبا پروژه‌ای به گل نشسته بود و موانعی از جمله تامین منابع ملی و مبانی پیمان داشت، طبق گزارشات واصله در حال حاضر در ۱۴ جبهه کاری پیشرفت فیزیکی مطلوبی دارد.

شهردار مشهد ادامه داد: در حال حاضر ۷ ایستگاه به صورت امانی و ۵ ایستگاه توسط پیمانکار مستقل در حال احداث است.

به گفته وی خط ۲ قطارشهری مشهد جزو فعال‌ترین خطوط ریلی کشور است و با عزم ملی و مدیریت جهادی در زمان تعیین شده به بهره‌برداری می‌رسد.

وی در ادامه در خصوص درآمدهای ناپایدار و ضرورت تبدیل آن به منابع درآمدی پایدار گفت: عمده درآمدهای شهرداری ناپایدار است و از راه‌های مختلفی از جمله عوارض عمومی، مالیات بر ارزش افزود، قدرالسهم شهرداری از محل جرایم رانندگی و... این منابع درآمدی کسب می‌شود.

شهردار مشهد با انتقاد از این موضوع که سازوکار مناسبی برای اخذ سایر منابع درآمدی برای شهرداری وجود ندارد، گفت: در سال گذشته رقمی معادل ۷ میلیارد تومان قبض جریمه توسط دوربین‌های سازمان ترافیک صادر شد، اما تنها ۴۰ درصد شهر را پوشش می‌دهیم و پولی که از محل این جرایم رانندگی عاید شهرداری مشهد شد، ۸۰۰ میلیون تومان بود که بسیار ناچیز است.

مرتضوی خاطر نشان کرد: پیش‌بینی شده بود از محل عوارض وصولی اعم از عوارض کسب، نوسازی و... منهای تراکم فروشی ۱۷۰ میلیارد تومان درآمد عاید شهرداری شود، اما وصولی شهرداری تنها ۴۸ میلیارد تومان بود. وی با اشاره به موضوع کمک‌های دولتی به بخش حمل‌ونقل بیان کرد: این موضوع نیز سه سالی است که منتفی شده است.

هیچ پروژه‌ای را متوقف نکردیم

شهردار مشهد در پاسخ به پرسشی در خصوص متوقف شدن پروژه‌های مهم شهر به جز خط

دو قطارشهری گفت: می‌توانید از تمام پروژه‌ها بازدید کنید. پروژه تقاطع شهید گمنام و پروژه جانباز هر دو فعال است، اما روزی که بنده کار را تحویل گرفتم تنها کلنگ احداث این تقاطع به زمین زده شده بود. شهردار مشهد اضافه کرد: هیچ پروژه‌ای را متوقف نکردیم و باقوت ادامه کار را دنبال می‌کنیم و در این بازه زمانی به‌دلیل همکاری‌های خوب مشکلی پیش‌رو نداشتیم.