دنیای اقتصاد - کرمانشاه - الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمانشاه از برنامه‌ریزی برای افزایش صادرات غیرنفتی استان به ۱۰ میلیارد دلار خبر داد. کیوان کاشفی در نشست هم‌اندیشی فعالان اقتصادی استان با رایزنان بازرگانی ایران در کشورهای عمان، عراق، هند، ونزوئلا، قزاقستان و آذربایجان افزود: در حال حاضر رقم صادرات استان سه میلیارد دلار است که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید به ۱۰ میلیارد دلار برسد. وی هدف‌گذاری روی کشور عراق را به تنهایی برای تحقق این میزان صادرات کافی ندانست و اظهار کرد: ما برای رسیدن به این حجم صادرات باید کشورهای دیگر را نیز به حوزه صادرات خود اضافه کنیم.

وی حضور رایزنان بازرگانی ایران در این ۶ کشور مهم را به لحاظ وجود روابط سیاسی و اقتصادی مناسب این کشورها با ایران فرصت مناسبی برای آشنایی با بازارهای صادراتی در این کشورها برای استان عنوان کرد.

کاشفی علاوه‌بر این نشست‌ها، اعزام هیات‌های تجاری به این کشورها به‌ویژه آذربایجان، قزاقستان و هند را راهکار مناسبی در زمینه توسعه صادرات به این کشورها دانست.

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه حضور در نمایشگاه‌ها را عمده‌ترین و اصلی‌ترین راه ارتباط با تجار و افزایش روابط اقتصادی استان با این ۶ کشور عنوان و اظهار کرد: باید بتوانیم حضور منسجم و فشرده‌ای در نمایشگاه‌های مختلف این کشورها داشته باشیم که در همین راستا اتاق استان امسال برنامه ویژه‌ای را در همین زمینه تدارک دیده است.

کاشفی در ادامه، استان کرمانشاه را در زمینه صادرات قوی دانست و اظهار کرد: رونق صادرات ما را به سمت تولید هر چه بیشتر سوق خواهد داد. وی صادرات خدمات فنی و مهندسی را یکی از خلأهای استان عنوان و بیان کرد: در این زمینه در ماه‌های اخیر گام‌های خوبی برداشته شده و انجمن خدمات فنی و مهندسی در استان فعال شده است و رقمی برای صادرات این خدمات مشخص شده که امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بتوانیم آن را در سال جاری محقق کنیم. رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در ادامه، برگزاری این نشست را شروعی برای ارتباط بیشتر با این ۶ کشور عنوان و تصریح کرد: با ایجاد این ارتباط قطعا تجار ما در زمینه صادرات کالا به کشورهای مذکور با دید بازتری وارد خواهند شد.