دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف پور: معاون مدیر مهندسی و ساختمان در طرح‌های نفت‌وگاز شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: در سال گذشته، 2 هزار و 560 کیلومتر خط لوله جریانی انتقال نفت‌وگاز در گستره عملیاتی این شرکت احداث شد. شاپور حاتم پور اظهار کرد: این لوله‌ها بیشتر در ‌اندازه‌های 4 و6 اینچ بوده و برای احداث آنها در بخش اجرا حدود 120 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی افزود: این خطوط لوله، نفت‌وگاز تولیدی را از چاه‌ها به تفکیک گرهای سرچاهی و از این طریق به واحدهای بهره‌برداری برای انجام فرآورش منتقل می‌کنند.
حاتم پور اظهار کرد: احداث خطوط لوله جریانی بر اساس برنامه‌های حفاری چاه‌های توسعه‌ای ودرخواست فصلی انجام می‌شود و از مهم‌ترین پروژه‌های حفظ و نگهداشت توان تولید در مناطق نفت‌خیز جنوب به شمار می‌آیند.
معاون مدیر مهندسی و ساختمان در طرح‌های نفت‌وگاز مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: عملیات اجرایی خطوط لوله جریانی برای تمام چاه‌ها قبل از شروع عملیات حفاری انجام می‌شود و برای چاه‌های UBD(حفاری زیر فشار تعادل) به‌طور همزمان اجرا می‌شود. تا با تکمیل حفاری خط انتقال نفت‌وگاز آماده بهره‌برداری باشد. وی اضافه کرد: پس از ترخیص دکل و پایان عملیات حفاری، کار نصب تسهیلات سرچاهی نیز از سوی این معاونت انجام می‌شود و چاه برای تولید نفت‌وگاز به مهندسی بهره‌برداری تحویل می‌شود.
حاتم پور خاطر نشان کرد: انجام به موقع پروژه‌های احداث تاسیسات سرچاهی و خطوط لوله جریانی مربوطه در راستای تحقق برنامه‌های تولید، از اولویت‌های این معاونت است که با تلاش و نظارت شبانه‌روزی کارشناسان مناطق نفت‌خیز جنوب و توسط پیمانکاران صورت می‌گیرد.
وی گفت: در سال گذشته ۹۷ پروژه احداث خطوط لوله جریانی اجرا شده که ۷۵ پروژه از آنها همراه با نصب تسهیلات سرچاهی بوده است که درمجموع با احداث ۳ مجموعه تفکیک‌گر و تقویت فشار ۱۸و ۷۱ رگ سفید ۲ و احداث مجموعه ۱۴۵ بی بی حکیمه در سطح پنج استان در حوزه مناطق نفت‌خیز جنوب با اعتبار حدود ۱۴۶۰ میلیارد ریال تکمیل شد.