دنیای اقتصاد-کرمانشاه- الهام اکبری: با تاکیدها و پیگیری‌های مکرر مهندس رئیسی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز غرب و با همکاری اداره مهندسی و ساختمان به‌منظور مدیریت سبز و کاهش آلایندگی محیطی و مصرف سوخت‌های فسیلی این شرکت اقدام به نصب آبگرمکن در مجتمع تندگویان ایلام کرده است.
مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت‌وگاز غرب گفت: این آبگرمکن‌ها به‌منظور پایش مصرف گاز در سیستم آب گرم مصرفی این بلوک به عنوان پایلوت (آزمایشی) نصب شده‌اند.
وی با تشریح ویژگی‌های این آبگرمکن‌ها گفت: آبگرمکن‌های خورشیدی نصب شده در این بلوک، دارای تعدادی لوله خلأ با قدرت جذب نور بالا هستند که آب ورودی پس از گردش درون این لوله‌های خلأ وارد مخزن دوجداره شده و ذخیره می‌شود تا در نهایت با استفاده از یک شیر برق و مدار کنترلی نصب شده روی آن آب گرم مصرفی با عبور از لوله‌های عایق‌بندی شده تامین شود.
مهندس رئیسی افزود: این آبگرمکن‌ها درطول روز با جذب نور خورشید و ذخیره آب در مخزن ذکر شده قادر به تامین آب گرم مصرفی را در طول شب نیز هستند. همچنین این سامانه به‌گونه‌ای طراحی شده که در صورت بروز هرگونه اختلال یا عدم نور خورشید، آب مورد نیاز از طریق یک عدد هیتر نصب شده در پکیج گرم خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به اهمیت استفاده از انرژی خورشیدی در صنعت و همچنین مصارف خانگی گفت: سوخت‌های فسیلی منابع تجدیدناپذیر هستند؛ یعنی به وجود آمدن آنها نیازمند هزاران هزار سال است بنابراین این سوخت مدت زیادی نمی‌تواند جوابگوی تمام نیازهای انسان باشد و دیر یا زود تمام خواهد شد پس باید جایگزین مناسبی برای این سوخت‌ها پیدا کنیم که انرژی خورشیدی می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی مخصوصا برای نسل‌های آینده باشد.
مهندس رئیسی همچنین دیگر مزایای استفاده از این انرژی را بیان کرد و گفت: پاک و بدون آلودگی (حذف انتشار گازهای گلخانه‌ای از جمله دی ‌اکسید کربن)، بی پایان بودن آن، رایگان و دردسترس، کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و امن و بی‌ خطر از مهم‌ترین شاخصه‌های استفاده از این نوع انرژی‌ها به شمار می‌رود.
وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تکمیل اطلاعات زیست محیطی و توپوگرافی مناطق عملیاتی این طرح در سطح کلان و در همه مناطق عملیاتی به بهره‌برداری برسد.