دنیای‌اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی‌مقدم: شهردار اصفهان با بیان اینکه ۱۱۹ پروژه عمرانی در معاونت فرهنگی و اجتماعی برای سال جاری پیش‌بینی شده است، بیان کرد: کلنگ‌زنی تئاتر شهر، بهره‌برداری از کتابخانه‌های خیرساز، ابرار و شیخ بهایی از جمله پروژه‌هایی است که در این سال انجام می‌شود.
مرتضی سقاییان‌نژاد اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است سالانه یک مترمربع به سرانه فضای سبز شهر اصفهان افزوده شود. تا قبل از سال ۸۶، سالانه یک میلیون اصله درخت کاشته می‌شد که از سال ۸۶ تاکنون به‌دلیل کم آبی، ۴۵۰ هزار درخت در سال کاشته می‌شود.
وی افزود: از آنجا که شهر در حال گذار است و پروژه‌های عمرانی مختلفی در آن در دست اجرا است، در صورتی که درختی در مسیر پروژه‌های عمرانی قرار گیرد قطع نمی‌شود، بلکه جابه‌جا می‌شود و در نقطه دیگری از شهر استفاده می‌شود.
وی با بیان اینکه بودجه شهرداری‌ها به مردم متصل است و نباید در این زمینه خدشه‌ای وارد شود یا کمک‌های دولتی قطع شود، اظهار کرد: لازم است جرایم راهنمایی و رانندگی و عوارض سوخت نیز در شهرداری‌ها به‌خصوص کلان‌شهرها توزیع شود؛ اما از یک هزار میلیارد تومان جرایم فقط ۲۰۰ میلیارد تومان آن در شهرداری‌ها توزیع شده است. شهردار اصفهان گفت: کلان‌شهرها جمعیت ۱۶ استان کشور را شامل می‌شوند و درصورت کمرنگ شدن بودجه کلان‌شهرها از سوی مجلس و دولت، با توجه به اینکه بیش از ۸۵ درصد جمعیت کشور شهرنشین هستند مشکل ایجاد می‌شود و کلان‌شهرها دچار معضلاتی می‌شوند.
ساماندهی ۱۱ هکتار بافت فرسوده
وی با بیان اینکه دولت طبق برنامه پنجم توسعه ماده ۱۷۳ وظیفه دارد با اختصاص بودجه، ۱۰ درصد از بافت فرسوده را احیا کند، گفت: دوسال از این برنامه می‌گذرد؛ اما دولت هیچ بودجه‌ای در این زمینه اختصاص نداده است و احیای بافت فرسوده باید سودآور یا به عبارتی معامله برد- برد باشد که این مهم تحقق نیافته است. سقائیان نژاد افزود: تصمیماتی برای ارتفاع سازی در بافت فرسوده درنظر گرفته شده است و از آنجا که در بافت فرسوده مشکلات نبود سند و اسناد تک برگی و قولنامه‌ای مطرح است، شهرداری به دنبال راهکارهایی برای تجمیع ریزدانه‌ها و مشکلات مالکیتی است. وی گفت: شهر اصفهان دارای چهارهزار و ۲۰۰ هکتار بافت فرسوده است؛ اما فقط ۲ هزار و ۲۱۰ هکتار این بافت مصوب شورای‌عالی شهرسازی است که برای این میزان بافت فرسوده تسهیلات لازم در نظر گرفته شده است.
وی گفت: در سال ۹۲ بیش از ۱۱ هکتار بافت فرسوده شهر ساماندهی شده که بخش عمده آن با احیای میدان امام علی (ع) صورت گرفته است.
واگن‌های مترو اصفهان در گمرک
شهردار اصفهان با اشاره به پروژه مترو اصفهان بیان کرد: چند ماه است قطارهای اصفهان، تبریز و شیراز در گمرک باقی مانده است و استانداران، نمایندگان مجلس سه شهر و معاون اول ریاست جمهوری می‌خواهند این موضوع را حل کنند که هنوز این مهم محقق نشده است. قرار بود در سال ۹۲ مترو در این سه کلان‌شهر راه‌اندازی شود؛ اما متاسفانه به‌دلیل نبود واگن‌ها این مهم محقق نشد.
وی افزود: شرکت مادرتخصصی قطارهای شهری قراردادی را به صورت ناقص با طرف خارجی بسته است؛ به گونه‌ای که ریال در بانک مرکزی بلوک شده است؛ در حالی که باید در قبال ریال، ارز تعریف می‌شده که این کار انجام نشده است. اکنون مطرح می‌کنند هر شهری جداگانه باید قرارداد ببندد؛ یعنی معامله‌ای که یک طرف آن شرکت مادر تخصصی و طرف دیگر شرکت خارجی بوده نقض شود؛ در حالی که ما از ابتدا در ۵ سال گذشته اعلام کردیم که بگذارید خرید واگن‌ها را هر شهر به صورت جداگانه انجام دهد.
سقائیان‌نژاد ادامه داد: قطارهای اصفهان یک رام و ۵ واگن است که بعد از ترخیص واگن‌ها باید در ۲۰ هزار کیلومتر تست دینامیکی شود و بعد از تست مترو اصفهان، مترو شیراز و تبریز راه‌اندازی می‌شود؛ بنابراین باید اول قطار اصفهان تست و راه‌اندازی شود تا تبریز و شیراز بتوانند از واگن‌ها استفاده کنند؛ قرارداد واگن‌های اصفهان روی پروفیل ریل‌های تبریز بسته شده است؛ در حالی که پروفیل و ریل‌های اصفهان در شیب و قوس با تبریز متفاوت است.
وی گفت: زمانی مطرح می‌کردیم که چند مدیریتی معضل اصلی مترو است؛ اما برخی می‌گفتند که شهرداری نمی‌خواهد پول بدهد و به پروژه‌های دیگر می‌پردازد؛ در حالی که اکنون این معضل در زمان حساس خود را نشان داد. وی تصریح کرد: شهرداری در سال ۹۳ مبلغ، ۲۰۰ میلیارد تومان به صورت نقدی
و ۵۰ میلیارد تومان به صورت غیرنقدی بودجه برای قطارشهری اختصاص داده است؛ در حالی که دولت ۹۴ میلیارد تومان برای مترو اصفهان پیش‌بینی کرده در صورتی که معلوم نیست چقدر از این بودجه دولتی تخصیص یابد.
شهردار اصفهان افزود: ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پروژه مترو اصفهان تخصیص داده شده و مجوز فروش اوراق مشارکت به مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان در دو نوبت با ۲۱ درصد سود به اصفهان داده شده است، ولی با توجه به اینکه سود بانک‌ها به ۲۳ الی ۲۴ درصد افزایش یافته است هیچ کس حاضر نیست اوراق ۲۱ درصدی را بخرد.
سقائیان‌نژاد با بیان اینکه شهرداری بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان و دولت بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای مترو اصفهان هزینه کرده‌اند، ادامه داد: شهرداری مجوز فروش اوراق مشارکت را دارد؛ اما مهم خرید این اوراق است. همچنین اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق فاینانس در حال پیگیری است و مباحث بسیار پیشرفت کرده و در سال جاری شهرداری ۷۵۰ میلیارد تومان بودجه شامل ۲۵۰ میلیارد تومان به صورت مستقیم، ۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و ۱۵۰ میلیارد تومان فاینانس را برای مترو پیش‌بینی کرده است.
تداوم برون سپاری‌ها در شهرداری
شهردار اصفهان با اشاره به واگذاری فعالیت‌های شهرداری به بخش خصوصی بیان کرد: بیش از صد شرکت خدماتی در بخش‌های مختلف زباله، فضای سبز، پسماند و اتوبوسرانی داریم که قرار است برون سپاری‌ها ادامه پیدا کند تا شهرداری سبکبار به جلو حرکت کند.
وی افزود: اگر قرار باشد شهرداری وظایف خود را برون سپاری کند و از سویی امور آنها را نیز مدنظر قرار دهد این خود نقض غرض است؛ چراکه ناظر اصلی اداره کار است. البته شهرداری به صورت تصادفی بر اساس بندهای قرارداد بر فعالیت شرکت‌ها نظارت می‌کند؛ اما اصل قضیه با اداره کار است و شهرداری از نظر حقوقی نمی‌تواند کاری انجام دهد.
سقائیان‌نژاد همچنین با بیان اینکه خط سوم تونل کوهرنگ جاری شده است، اظهار کرد: این خط ۱۰۰ میلیون مترمکعب آب به پشت سد می‌آورد؛ ولی به‌دلیل برداشت‌های غیرمجاز در بالادست از جمله حیدریه و سفیددشت آب در پشت سد جمع نشده است. وی اظهار کرد: استاندار اصفهان و نمایندگان مجلس در حال پیگیری مشکلات رودخانه زاینده رود هستند که امیدواریم این فعالیت‌ها به نتیجه برسد و در صورتی که شهرداری احساس کند که باید وارد شود به وظیفه قانونی خود عمل خواهد کرد.