دنیای اقتصاد- اصفهان- آرزو کریمی مقدم: معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان گفت: با توجه به اینکه ۲۴ درصد از سفرهای درون شهری روزانه از طریق ناوگان تاکسیرانی انجام می‌گیرد از این رو استفاده از سامانه هوشمند تاکسی ضروری است.
مصطفی نوریان با اشاره به اینکه پنج سال پیش در جلسه کلان‌شهرهای کشور، اصفهان برای دستیابی به شهر الکترونیک به عنوان شهر پایلوت انتخاب شد، اظهار کرد: شهرداری اصفهان از چهار سال پیش در حوزه حمل‌ونقل سیاست ارائه خدمات الکترونیکی را آغاز کرد که در ابتدا راه‌اندازی کارت بلیت را که طرحی نو در کشور بود در دستور کار خود قرار داد و هم اکنون سه میلیون کارت بلیت در اختیار شهروندان قرار دارد. وی سامانه پرداخت‌های الکترونیکی را از مهمترین و کارآمدترین ابزارهای الکترونیکی برای دستیابی به اطلاعات دقیق جابه‌جایی مسافر و برنامه‌ریزی‌های حمل‌ونقل دانست و افزود: کارت الکترونیکی حمل‌ونقل از مهم‌ترین شرایط تحقق شهر الکترونیکی است که خوشبختانه با حمایت مجموعه مدیریت شهری این مهم در بحث ناوگان اتوبوسرانی به خوبی اجرا شده است.
نوریان حذف بلیت کاغذی و هزینه‌های میلیونی مربوط به صرف کاغذ را از نکات مهم توسعه کارت بلیت الکترونیکی برشمرد و بیان کرد: مهمترین نتیجه توسعه کارت الکترونیکی حمل‌ونقل در سطح شهر ارتقای کیفیت برنامه‌ریزی‌های ترافیکی و گسترش حمل‌ونقل عمومی متناسب با ظرفیت‌های مورد نیاز، همچنین جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های ملی و بهره‌وری بهینه از کلیه ظرفیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی است. همچنین این طرح که در حوزه نرم‌افزاری انجام شد سرعت پرداخت کرایه را افزایش داده است.
وی از نصب سیستم AVL روی اتوبوس‌های شهر سخن به میان آورد و افزود: با اجرای این سامانه، مسافران به‌طور دقیق از زمان رسیدن اتوبوس بعدی مطلع می‌شوند.
نوریان خاطرنشان کرد: مدیریت کنترل و راهیابی ناوگان با استفاده از نمایش لحظه به لحظه اطلاعات خودروها، اطلاع‌رسانی به مسافران، سامانه نمایشگر و ایجاد بانک اطلاعاتی ناوگان، خطوط رانندگان و سامانه کنترل و ردیابی و ایجاد کارت شناسایی راننده از راه دور از مزایای این طرح سامانه AVL است. وی با اشاره به اینکه ۲۴ درصد از سفرهای درون شهری روزانه از طریق ناوگان تاکسیرانی انجام می‌گیرد، ادامه داد: با توجه به اینکه تعداد مسافران تاکسی میلیونی است بنابراین امکان استفاده از روش سنتی در این ناوگان وجود ندارد از این رو لازم است به سمت سیستم هوشمند تاکسی برویم. نوریان گفت: شهروندان با در اختیار داشتن نماد شهرداری الکترونیکی یعنی «اصفهان کارت» می‌توانند کرایه خود را در تاکسی‌های مجهز به سامانه هوشمند تاکسی پرداخت کنند و از مشکلاتی که همواره به‌واسطه همراه نداشتن پول خرد با آن مواجه بودند رهایی یابند.
رئیس سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان نیز گفت: هم‌اکنون ۱۶ هزار تاکسی از مجموع ۲۴ هزار تاکسی شهر اصفهان مجهز به سامانه هوشمند می‌شوند. علیرضا تاجمیرریاحی اظهار کرد: تاکنون ۱۱ هزار دستگاه تاکسی برای نصب این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند، از این رو سرعت‌ نصب این سامانه را افزایش داده‌ایم تا بتوانیم تا پایان شهریور سال ۱۳۹۳ تمام ۱۶ هزار تاکسی را زیر پوشش سامانه هوشمند ببریم و راننده‌ها با پرداخت دو میلیون تومان می‌تواند این سامانه را دریافت کند. همچنین مدیر طرح سامانه هوشمند تاکسیرانی اصفهان گفت: این سامانه پس از نصب در تاکسی سه وظیفه تعیین عادلانه میزان کرایه، پرداخت الکترونیکی کرایه و ارائه سرویس‌های الکترونیکی به شهروندانی که در تاکسی قرار دارند را بر عهده دارد.
فرهاد گلی اظهار کرد: سیستم مرخصی الکترونیکی برای راننده، نشان دادن پر یا خالی بودن وسیله توسط آرم تاکسیرانی و همچنین نشان دادن کوتاه‌ترین مسیر از کاربردهای این سامانه است.