دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک رفتار: ناظر گمرکات آذربایجان شرقی و مدیرکل گمرک شهرستان تبریز اعلام کرد: ظرف 9 ماه اول سال‌جاری ارزش کالاهای صادره غیر نفتی از گمرکات استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد افزایش داشته است.
ناصر نوروزی گفت: در این مدت بیش از ۸۷۷ هزار تن کالای غیرنفتی به ارزش ۷۶۶ میلیون دلار از گمرکات استان به ۹۰ کشور جهان صادر شده است که این میزان کالای صادره ۴۹ درصد از نظر وزن و ۲۹ درصد از نظر ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل فزونی نشان می‌دهد.
نوروزی با عنوان اینکه بیشترین سهم صادرات در استان را گمرک تبریز انجام داده است، گفت: عمده کالاهای صادراتی را خرما، کشمش و انواع میوه‌های تازه، کولر، انواع شیشه جام، انواع کالاهای صنعتی و مواد غذایی تشکیل داده است.
همچنین در مدت یاد شده بیش از ۳۵۷ هزار تن کالا به ارزش ۷۲۵میلیون دلار وارد گمرکات استان شده که از نظر وزن ۲۱درصد و از نظر ارزش ۲۰ درصد کاهش داشته است.
مدیرکل گمرک تبریز عمده کالاهای وارده را ماشین‌آلات صنعتی و مکانیکی، آهن‌آلات، اشیای چوبی، کاغذ و مقوا عنوان کرد که از ۵۵ کشور مختلف جهان به تبریز وارد شده است. ناظر گمرکات استان رقم درآمد وصولی این گمرکات را در مدت یادشده ۲ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: این میزان درآمد حاصله ۳۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.