دنیای اقتصاد - اراک - محمدرضا اکبری اصل: طی جلسه‌ای به ریاست مهندس مقیمی استاندار مرکزی و با دبیری و سخنگویی رییس اتاق بازرگانی اراک، استاندار مرکزی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی را فرصتی برای حل اساسی مشکلات بخش تولید دانست و گفت: اعضای این شورا باید با دید کارشناسانه خود مسائل و مشکلاتی را مطرح کنند که در نهایت منجر به اخذ تصمیمات اساسی برای حل مشکلات موجود شود.
مقیمی در اولین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با اشاره به تعدد مشکلات پیش روی بخش تولید گفت:تشکیل شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولتی بعد از سال‌های متمادی فرصت خوبی است تا با بهره‌گیری از آن در جهت حل مشکلات پیش روی بخش خصوصی و تولید استان قدم برداشت و از طرح موضوعات مختلف در یک جلسه خودداری شود.
مقیمی عدم ثبات قیمت ارز و معوقات بانکی را باعث بروز مشکلات اقتصادی در کشور برشمرد و گفت: این عدم ثبات باعث می‌شود تا به جای اخذ تصمیمات بلندمدت با تصمیمات مقطعی مشکلات را برای کوتاه‌مدت حل کنیم. همچنین در استان مرکزی تعدادی مشتریان بدحساب داریم که بعد از گذشت چند سال از اخذ تسهیلات برای تسویه‌حساب اقدام نکرده و پرونده آنها در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است. افزایش معوقات بانکی در سال‌های اخیر در پی تصمیمات نادرستی که در حوزه اقتصاد کشور گرفته شد باعث شد تا وام‌گیرندگان توان پرداخت اقساط را نداشته باشند.
وی در ادامه، واردات کالاهای خارجی را از دیگر علل تاخیر اقساط بانکی تولیدکنندگان داخلی برشمرد و گفت: وقتی کالاهای مشابه تولید داخل با قیمت ارزان‌تر وارد کشور ‌شده و قیمت کمتری در بازار دارند، مسلما محصول تولیدکنندگان داخل به فروش نرفته و تولیدکننده در پرداخت اقساط با مشکل روبه‌رو می‌شود.
مقیمی شرایط پیش روی کشور را شرایطی خاص عنوان کرد و افزود: دولت مجبور است در این شرایط خاص تصمیمات خاص بگیرد و وظیفه بخش خصوصی است تا با درک این مهم تا تثبیت شرایط اقتصادی مطلوب در کشور، دولت را یاری کند.
وی با تاکید بر ضرورت حفظ صنعت ریلی استان مرکزی به عنوان یکی از بخش‌های صنعتی استان گفت: حل مشکلات واگن‌پارس به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه ساخت واگن کشور از اولویت‌های کاری ما در استان مرکزی است و مسوولان این صنعت هم باید قبول کنند دیگر امروز واگن‌پارس تنها شرکت سازنده واگن در کشور نیست و این شرکت امروز رقبای جدی در کشور دارد که به لحاظ نزدیکی با پایتخت در تلاشند جای واگن‌پارس را از آن خود کنند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این نشست گفت: با ایجاد شورای گفت‌وگو بین بخش خصوصی و دولتی بستر لازم برای بهبود فضای کسب‌وکار در استان فراهم می‌شود.
محمدرضا جعفری با اشاره به جایگاه قانونی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: این شورا هیچ‌گونه موازی‌کاری با کارگروه‌های استانی ندارد و با بررسی تخصصی موانع پیش روی کسب‌وکار استان مرکزی به عنوان یک استان صنعتی در تلاش است تا بستر لازم برای حل مشکلات پیش روی این بخش را فراهم سازد. همچنین تنظیم پیشنهادهای مربوط به اصلاح، حذف و یا وضع مقررات، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها به منظور بهبود فضای کسب‌وکار، پایش اجرای کامل قوانین و مقررات و تنظیم گزارش‌های کارشناسی در این حوزه، طرح و بررسی خواسته‌ها، پیشنهادها و تذکرات متقابل مسوولان دستگاه‌های اجرایی و نمایندگان تشکل‌های بخش تعاونی - خصوصی به منظور تفاهم درباره خواسته‌های مطروحه و غیره از جمله وظایف شورای گفت‌وگو است.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، طرح و بررسی پیشنهادهای مسوولان دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی استان، تنظیم این پیشنهادها به منظور ارتقای فرهنگ اقتصادی، ارتقای اخلاق کسب‌وکار، ارائه پیشنهاد در مورد قراردادهای دستگا‌ه‌های اجرایی با فعالان بخش خصوصی و تعاونی‌های استان و زمینه‌سازی برای شناسایی واحدهای تولیدی مشمول پرداخت مالیات را از دیگر وظایف شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی عنوان کرد.
رییس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی تصریح کرد: تشکیل این شورا به رفع مشکلات توسعه بخش خصوصی در استان کمک خواهد کرد و این امر موجب توسعه و ارتقای سطح اقتصادی استان نیز خواهد شد.
در ادامه این نشست، آیین‌نامه اجرایی و دستورالعمل نحوه اداره جلسات شورای استانی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مورد بازخوانی و هم‌اندیشی اعضای حاضر در نشست قرار گرفت و مقرر شد کمیته ویژه‌ای جهت تعیین اعضای هشت نفره از میان روسای تشکل‌های تعاونی‌ و خصوصی بارز مستقر در استان از بخش‌ها و رشته‌های مختلف اقدام کند.
مشکلات نقدینگی شرکت‌ها و واحدهای تولیدی، مسائل بانکی، عدم امکان گشایش اعتبار، مسائل مرتبط با مالیات‌ها، چگونگی و نحوه برخورد با فعالان اقتصادی و وام‌گیرندگان بدهکار، مسائل و چالش‌های پیش روی صادرات، آسیب‌های تهدیدکننده خوشه ریلی استان مرکزی و تهدید ۱۲ هزار فرصت شغلی ایجادشده توسط فعالان این خوشه مهم صنعتی در اراک، مشکلات مرتبط با پیمانکاران ساختمانی، مشکلات بخش کشاورزی و ۹۰ هزار بهره‌بردار این بخش مهم در استان از جمله مسائل و مواردی بود که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.