دنیای‌اقتصاد- عملیات اجرایی شرکت ایران‌خودرو تبریز امروز با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی ایران‌خودرو و مقامات عالی‌رتبه استان آذربایجان شرقی آغاز می‌شود. این کارخانه با ظرفیت تولید ۱۶ دستگاه خودرو در ساعت هدف‌گذاری شده و پیش‌بینی می‌شود در پاییز ۱۳۸۶ تولید آزمایشی فاز اول آن آغاز شود. به گزارش اداره اخبار و انتشارات ایران‌خودرو، کمیته راهبری گروه صنعتی ایران‌خودرو مسوولیت سیاست‌گذاری، نظارت و تعیین استراتژی‌های طرح را برعهده داشته و بخش‌خصوصی تمامی مراحل اجرایی را با هماهنگی این کمیته انجام خواهد داد.

شرکت ایران‌خودرو تبریز در ۳۵کیلومتری جاده تبریز- آذرشهر و در مجاورت شبکه سراسری راه‌آهن قرار دارد. مساحت این کارخانه ۱۴۰هزار متر مربع است. فاز‌های دوم و سوم شرکت ایران‌خودرو تبریز در نیمه دوم سال ۸۷ به اتمام می‌رسد.

همچنین نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی گفت: با افتتاح کارخانه ایران‌خودرو تبریز، تحول عظیمی در صنایع این استان به وقوع می‌پیوندد. رضا رحمانی، با بیان اینکه بخش عمده‌ای از صنعت استان آذربایجان شرقی مربوط به قطعه‌سازی، آهنگری، ریخته‌گری و صنایع فلزی است، افزود: هدف از ایجاد بزرگ‌ترین کارخانه خودروسازی شمال‌غرب کشور در تبریز، بیمه کردن تمام صنایع استان آذربایجان شرقی است.

رییس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی با اشاره به تهدید‌های چندساله اخیر صنعت قطعه‌سازی استان مبنی‌بر نبود بازار‌های مصرف مطمئن گفت: ایجاد کارخانه خودروسازی جزو خواسته‌های اصلی مردم و صاحبان صنایع قطعه‌سازی است تا این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنند.وی ایجاد شهرک فناوری قطعات خودرو و پایگاه صادراتی شرکت ایران‌خودرو را از دیگر پیگیری‌های مسوولان استان آذربایجان شرقی برای رونق قطعه‌سازی استان اعلام کرد و گفت: آذربایجان شرقی از ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم برای افزایش همکاری‌های خود با این شرکت بزرگ صنعتی برخوردار است.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و سکو در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری‌ قابل‌توجهی در سال‌های گذشته در خصوص زیرساخت‌های صنعت خودروسازی در استان آذربایجان شرقی انجام شده است، اما بخش عمده‌ای از این سرمایه‌گذاری‌ها به‌علت نبود خط مونتاژ خودرو بی‌ثمر مانده بود که امیدواریم با راه‌اندازی این کارخانه، این چرخه تکمیل شود.