مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: در سطح ۲۷شهرک صنعتی این استان زمین برای ایجاد صنعت واگذار می‌شود. علی سلیمانی در‌جمع خبرنگاران افزود: این در حالی است که پارسال تنها در ۱۹شهرک صنعتی استان زمین واگذار می‌شد.

وی گفت: بر این اساس وضعیت خراسان رضوی در زمینه ایجاد، توسعه و واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی در میان استانها از رتبه پنجم به رتبه دوم ارتقا یافته است.

وی افزود: هم‌اکنون پروژه ساخت ۱۰۰طرح صنعتی در شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در حال اجرا است که صددرصد رشد داشته است.

وی هدف اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی را وجود یک شهرک صنعتی یا ناحیه صنعتی در هر شهرستان اعلام کرد. وی با اشاره به اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی در‌ سال ۱۳۷۰ تاسیس شد، افزود: این شهرک‌ها با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری خراسان رضوی به بهره‌برداری رسیدند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: هم‌اکنون ۱۵ قرارداد واگذاری زمین با فعالان این بخش منعقد شده و در مجموع بیش از ۷۰درصد واگذاری زمین در شهرستان‌ها بوده است.

سلیمانی افزود: وضعیت اجرایی شهرک تخصصی IT نیز در دست مطالعه است که توسط بخش‌خصوصی و با مشارکت یک شرکت مالزیایی انجام می‌شود.

وی در خصوص مشکلات شهرک‌های صنعتی هم گفت: کم‌آبی یکی از موانع رشد و چالش‌های اصلی شهرک‌های صنعتی محسوب می‌شود.

وی به شهرک صنعتی مستقر در چناران و طوس اشاره کرد و افزود: ۲هزار مترمکعب کار اجرایی شهرک صنعتی چناران و ۶هزار مترمکعب در شهرک صنعتی طوس اجرا خواهد شد. وی اظهار کرد: برنامه شهرک‌های صنعتی به‌گونه‌ای است که در هر شهرک که بیش از ۱۰۰واحد تولیدی فعال باشند، مرکز فناوری ایجاد کنیم.

وی افزود: در مرکز فناوری جنبه‌های مختلفی مثل بخش مهندسی، بازاریابی و فناوری اطلاعات و مباحث مربوط به فناوری اطلاعات فعال خواهد شد.

وی افزود: ۶۰واحد خدمات مهندسی در شهرک فناوری طوس با گرایش صنایع غذایی فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: دولت در شهرک طوس حدود ۱۰۰میلیارد ریال صرف کرده و بودجه‌های این بخش توسط دولت تامین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی در مجموع حدود ۷۰‌درصد رشد کرده است، گفت: رشد صددرصدی را برای امسال پیش‌بینی می‌کنیم. وی افزود: مدت زمان معافیت‌های مالیاتی در شهرک‌های صنعتی برای هر مجموعه چهار‌سال و برای مناطق محروم هشت سال است تا بتوانند کاملا رشد کنند.

معاونت فنی و اجرایی شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: امسال اعتبارات عمرانی ۳۲میلیارد ریال توسط دولت به این بخش داده شده است. وحید سیدزادگان افزود: امسال اعتبارات عمرانی بیشتر خواهد بود و شاید به ۵۰میلیارد ریال نیز برسد.

وی گفت: امسال برای مناطق محروم نیز حدود ۴میلیارد ریال اعتبار تا‌کنون درنظر گرفته شده است.