تبریز قطب گردشگری ایران می‌شود - ۱۸ فروردین ۹۲

دنیای اقتصاد - تبریز - سیما نیک‌رفتار: با حضور پرشور شهروندان و خانواده‌های تبریزی، نخستین مجتمع سورتمه‌سواری شمال‌غرب کشور به دست شهردار تبریز افتتاح شد و مورد بهره‌برداری رسمی قرار گرفت. این مجموعه که بزرگ‌ترین و نخستین مجموعه سورتمه‌سواری شمال‌غرب کشور به حساب می‌آید با مشارکت بخش خصوصی و شهرداری تبریز طراحی و راه‌اندازی شده است.

مهندس تقی‌پور، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری در مراسم بهره‌برداری از این مجتمع رفاهی تفریحی با تاکید بر لزوم توجه به توسعه متوازن شهر تبریز در تمامی ابعاد خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر شهرداری تبریز با تغییر رویکرد و کارکردهای خود از یک دستگاه صرفا خدماتی به سمت مجموعه‌ای اجتماعی و فرهنگی، گام‌های بلندی در راستای پاسخگویی به نیازها و مطالبات این بخش شهروندان برداشته و توانسته است ضمن ایجاد، توسعه و تقویت بسترهای نشاط و شادابی عمومی، نقش قابل توجهی در افزایش سطح نشاط عمومی شهروندان ایفا کند. مهندس تقی‌پور در ادامه با اشاره به استراتژی این سازمان در سال ۹۲ برای توسعه و افزایش سرانه فضای سبز شهری افزود: حرکت به سمت دستیابی به استانداردهای جهانی و روز دنیا در حوزه فضای سبز شهری تبریز هدف اصلی این سازمان در سال جاری خواهد بود و برای تحقق این امر برنامه‌ریزی‌های لازم برای کاشت ۵۰۰ هکتار زمین خالی برای سال ۹۲ هدف‌گذاری شده است. مهندس تقی‌پور در عین حال خاطرنشان کرد: با کاشت این میزان فضای سبز، سرانه فعلی، در سال ۹۲ با رشد

۵/۳ متری، به ۱۹مترمربع افزایش خواهد یافت. سرمایه‌گذار و مجری طرح سورتمه‌سواری تبریز نیز در این مراسم از اخذ تمامی مجوزها و گواهینامه‌های معتبر استاندارد و کیفیت برای تجهیزات و امکانات موجود در این مجموعه خبر داد و افزود: تمامی تجهیزات و امکانات موجود در مجتمع سورتمه تبریز به لحاظ ایمنی و استاندارد به تایید رسیده و هیچ مشکلی از این بابت وجود ندارد.

وی افزود: طول مسیر سورتمه تبریز ۴۵۰ متر می‌باشد که به دو صورت کابین‌های یک و دو‌نفره طراحی شده و چشم‌انداز زیبای تبریز در طول مسیر حرکتی کابین‌ها، برای استفاده‌کنندگان از این مجموعه جذابیت‌های خاص خود را خواهد داشت.

مهندس علیرضا نوین، شهردار تبریز نیز در این مراسم گفت: با ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های جدید طی سال‌های اخیر از سوی شهرداری در شهر تبریز، این شهر به زودی به قطب گردشگری داخلی و خارجی ایران تبدیل خواهد شد.

وی با اعلام این مطلب افزود: اگرچه شهر تبریز از گذشته‌های دور به عنوان قطب اقتصادی، تجاری و صنعتی کشور مطرح بوده با این حال طی سال‌های اخیر و در سایه اقدامات هدفمند مدیریت شهری در حوزه ایجاد و توسعه زیرساخت‌های رفاهی، تفریحی و گردشگری، گام‌های بلندی در جهت تبدیل شدن به قطب و شهر هدف گردشگری داخلی و خارجی برداشته و به زودی، تبریز به عنوان شهری جهانی در این حوزه نیز ایفای نقش خواهد کرد.

شهردار تبریز با اشاره به مهم‌ترین طرح‌های اجرا شده از سوی شهرداری طی سال‌های اخیر در بخش ایجاد و توسعه زیرساخت‌های گردشگری افزود: احداث تله‌کابین عون‌بن‌علی، احداث مجتمع‌های بزرگ رفاهی، تفریحی و تجاری نظیر مجتمع‌های لاله پارک، الماس، جواهر، مجموعه‌های تفریحی نظیر پارک عباس میرزا، ائل باغی، جنگل‌کاری عون‌بن‌علی، خرید، تملک و بازسازی خانه‌های قدیمی و تاریخی و تبدیل آنها به موزه یا خانه‌های فرهنگ نظیر خانه‌های نیکدل، علی‌مسیو، ختایی، احداث موزه شهر و شهرداری با تالارهای متعدد و منحصر به فرد، راه‌اندازی موزه فرش با تابلو‌فرش‌های نفیس و فرش‌هایی با قدمت بیش از ۱۰۰ سال، مدیریت خانه موزه استاد شهریار، احداث پارک‌ها و بوستان‌های تخصصی و موضوعی نظیر پارک مینیاتبریز، پارک مفاخر، پارک‌های مسافر، بوستان قرآن، بازیکده و شادیکده خانواده، مجموعه سورتمه‌سواری و دیگر امکانات از جمله مهم‌ترین اقدامات سال‌های اخیر شهرداری تبریز در حوزه گردشگری شهری است.

مهندس نوین در عین حال وجود بازار تاریخی تبریز به عنوان یک اثر ماندگار جهانی را از دیگر ظرفیت‌های بالقوه حوزه گردشگری شهری تبریز دانست.