81طرح کشاورزی در استان مازندران بهره‌برداری شد

ساری- خبرنگار دنیای اقتصاد: همزمان با هفته جهاد کشاورزی، ۸۱طرح زیربنایی، خدماتی و تولیدی کشاورزی با اعتبار ۱۸۶میلیارد و ۸۴۲میلیون ریال و با اشتغال‌زایی مستقیم ۳۲۷نفر با حضور مسوولان استانی در استان مازندران به بهره‌برداری رسید.

بر اساس این گزارش، عنایت‌ا... تورنگ، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران با اعلام خبر فوق، طرح‌های افتتاح شده را شامل طرح‌های مدیریت آب و خاک، امور دام، شیلات، معاونت صنایع و توسعه روستایی، باغبانی و ترویج و نظام بهره‌برداری بیان کرد. وی طرح‌های افتتاح شده در بخش مدیریت آب و خاک را شامل ۳۹طرح دانست و با بیان اینکه برای این طرح‌ها ۱۸میلیارد و ۶۱۴میلیون ریال هزینه شده است، افزود: ۱۶میلیارد و ۵۴۳میلیون ریال از طریق بخش دولتی و دو میلیارد و ۷۰میلیون ریال آن توسط بخش خصوصی هزینه شد که در مجموع بیش از هزار و ۱۰۰خانوار روستایی از آن برخوردار شدند.

تورنگ افزود: در بخش معاونت امور دام نیز، ۲۰طرح با اعتبار ۹۷میلیارد و ۹۰۲میلیون ریال و اشتغال‌زایی مستقیم برای ۱۵۷نفر به بهره‌برداری رسید.

وی این طرح‌ها را شامل ۹ طرح مرغ گوشتی به ظرفیت ۱۵۵هزار قطعه، چهار طرح پرورش گاو شیری به ظرفیت ۸۰راس، چهار طرح پرواربندی گوساله به ظرفیت ۳۰۰راس، دو طرح جوجه‌کشی به ظرفیت ۵۸میلیون قطعه و یک سکوی جمع‌آوری شیر با ظرفیت ۱۰تن اعلام کرد.

وی، طرح‌های شیلاتی را نیز ۱۴طرح تولیدی با اعتبار ۱۲میلیارد و ۵۴۶میلیون ریال و اشتغال‌زایی ۳۶نفر عنوان کرد و افزود: با بهره‌برداری از این طرح‌ها در مجموع ۲۳۱تن بر تولیدات شیلاتی استان افزوده می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران افزود: طرح‌های شیلاتی شامل ۱۰ طرح پرورش ماهی قزل‌آلا به روش نیمه متراکم با تولید ۱۵۰تن، سه طرح پرورش ماهی گرم‌آبی در آببندان در سطح ۱۴۷هکتار با تولید ۸۰تن و یک طرح رهاسازی بچه‌ماهی در آببندان است. وی طرح‌های صنایع و توسعه روستایی را نیز شامل پنج طرح تولیدی، زیربنایی و خدماتی با اعتبار ۵۷میلیارد و ۲۰۰میلیون ریال و اشتغالزایی ۸۸نفر عنوان کرد و گفت: سه طرح فرآورده‌های لبنی با تولید ۸هزار و ۶۶۰تن، یک طرح بسته‌بندی مواد غذایی با تولید یک‌هزار و ۲۰۰تن و طرح تولید رب گوجه‌فرنگی با تولید یک‌هزار تن در سال از طرح‌های بهره‌برداری شده در این بخش هستند.

تورنگ افزود: در بخش مدیریت و باغبانی نیز دو طرح با اعتبار ۳میلیارد و ۲۷۰میلیون ریال به بهره‌برداری رسید که شامل یک طرح تجهیز و بازسازی گلخانه در ۶هزار و ۸۰۰متر مربع و تولید یک‌میلیون و ۱۵۰هزار شاخه گل و یک طرح گلخانه سبزی و صیفی در ۴هزار متر مربع و تولید ۴۰تن در هر دوره است.

وی گفت: همچنین در بخش ترویج و نظام بهره‌برداری نیز طرح تعاونی تولیدی زرکشت با اعتبار ۳۱۰میلیون ریال و با تولید ۴۵۰تن به بهره‌برداری رسید که ۲۵۰میلیون ریال آن از سوی بخش‌خصوصی و ۶۰میلیون ریال آن از سوی بخش دولتی تامین شد.