اراک- خبرنگار دنیای اقتصاد: طرح پرورش بوقلمون گوشتی در کشور ازبکستان توسط یک تولیدکنده اراکی به مرحله عمل درآمد. اصغر عالی‌خانی، معاون توسعه و تجارت خارجی سازمان بازرگانی استان مرکزی با اعلام این خبر گفت: در سال‌های گذشته پرورش بوقلمون گوشتی در استان مورد توجه افراد زیادی در بخش‌خصوصی قرار گرفته است و مرغوب بودن گوشت و پایین بودن قیمت آن در قیاس با گوشت قرمز باعث رشد روزافزون این صنعت شده است.

وی با اشاره به تلاش بخش‌‌خصوصی برای صادرات و پرورش بوقلمون گوشتی در کشورهای همسایه که زمینه مناسب برای تولید وعرضه را دارند، گفت: در سال گذشته طی چندین مرحله اتاق بازرگانی و صنایع و معادن اراک سفرهایی به کشور ازبکستان در خصوص پرورش بوقلمون گوشتی انجام داد که در نهایت یکی از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی طرح توجیهی خود را برای ایجاد واحد پرورش ۴۰هزار قطعه‌ای بوقلمون گوشتی پیشنهاد کرد و پس از بررسی این طرح و پذیرفته شدن آن با رایزنی اتاق بازرگانی توافقات اولیه برای پرورش این پرنده در کشور ازبکستان انجام شد.

عالی‌خانی، بالا بودن تقاضا برای تهیه گوشت بوقلمون در ازبکستان در ماه‌های ژانویه و کریسمس و نبودن واحد پرورش بوقلمون در آن کشور را از جمله نکات برای تشخیص این منطقه و بازاریابی در این کشور عنوان کرد.

معاون توسعه و تجارت خارجی سازمان بازرگانی استان مرکزی تصریح کرد: پرورش بوقلمون در ازبکستان علاوه بر ارزآوری مناسب برای استان زمینه‌های توسعه صادرات و تبادلات تجاری را برای تولیدکنندگان استان فراهم می‌کند.