معاون حوزه ساخت و توسعه راه‌آهن، فرودگاه‌ها و بنادر وزارت راه و ترابری از آغاز مرحله نخست خط‌آهن ایران به هرات در افغانستان خبر داد. حسین تهرانی به «ایرنا»، گفت: طول این خط‌آهن که ساخت آن از خواف آغاز شد، ۲۰۲کیلومتر است.

وی افزود: ۷۷کیلومتر از مسیر این خط‌آهن در داخل ایران و ۱۲۵کیلومتر آن از نقطه صفر مرزی تا مرکز استان هرات در خاک افغانستان امتداد دارد.

وی افزود: هم‌اینک عملیات اجرایی این خط‌آهن از شهرستان مرزی خواف واقع در شرق خراسان رضوی تا نقطه صفر مرزی آغاز شده است.

وی گفت: اجرای ۱۲۵کیلومتر دیگر این مسیر راه‌آهن از مرز ایران تا هرات نیز ابتدای سال آینده آغاز می‌شود.

وی زمان اتمام طرح را منوط به‌چگونگی تخصیص اعتبار بیان کرد و افزود: این خط‌آهن از طریق ایستگاه تشکیلاتی تربت حیدریه به راه‌آهن مشهد بافق و در نهایت ریل سراسری متصل می‌شود.

وی گفت: خط‌آهن ۱۲۰کیلومتری تربت حیدریه - خواف نیز در زمان مقرر ساخته شده و هم‌اکنون آماده بهره‌برداری است. وی اظهار کرد: هر کیلومتر از این خط آهن با احتساب ساختمان ایستگاه‌ها، علایم الکترونیک و ارتباطات، زیرسازی و روسازی بطور متوسط چهار میلیارد ریال هزینه دربرداشته است. معاون حوزه ساخت و توسعه راه‌آهن، فرودگاه‌ و بنادر وزارت راه و ترابری افزود: ساخت ریل ایران افغانستان در داخل مرز توسط موسسه نصر وابسته به قرارگاه خاتم‌الانبیاء و در خارج از آن توسط پیمانکار داخلی دیگری اجرا خواهد شد.

تهرانی گفت: اجرای ادامه این مسیر در خارج از مرز نیز زیر نظر مستقیم ستاد بازسازی افغانستان مرکب از نمایندگان چندین وزارتخانه از جمله امور خارجه و با مسوولیت وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام می‌شود.

وی بدون اشاره به اعتبارات هزینه شده برای مطالعه و نیز مرحله اول ساخت راه‌آهن ایران به افغانستان گفت: این طرح در لایحه پیشنهادی دولت برای سال آینده ۱۰۰میلیارد ریال اعتبار دارد.

فرماندار تربت حیدریه نیز در این خصوص گفت: تا زمانی که راه‌آهن ایران به افغانستان راه‌اندازی نشود از ایستگاه تشکیلاتی این شهرستان استفاده بهینه نمی‌شود.

مجتبی صادقیان افزود: ایستگاه تشکیلاتی تربت حیدریه با ۳۶خط و تجهیزات پیشرفته دایر شده اما به دلایلی از ظرفیت نهایی آن استفاده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه فقط برای ساخت ساختمان ایستگاه ۷۰میلیارد ریال هزینه شده، گفت: ایستگاه راه‌آهن تربت حیدریه محل دپوی بار و کالا همچنین تنظیم امور ارتباطات ریلی ایران با افغانستان است.

وی ابراز امیدواری کرد: با سرعت یافتن طرح راه‌آهن ایران به افغانستان وصل و ظرفیت ایستگاه تربت حیدریه هم به حداکثر برسد.