دنیای اقتصاد- شیراز- محمد صداقت: رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از سرمایه‌گذاری خارجی ۱۳۱ میلیارد تومانی که ۴۶ میلیارد تومان آن سهم توسعه صنایع غذایی و تبدیلی در بخش کشاورزی این استان شده است، خبر داد. مهرزاد خرد که در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری در فارس سخن می‌گفت، اظهار کرد: این میزان سرمایه‌گذاری، سال گذشته در تولیدات زراعی، باغی و صنایع تبدیلی، آبیاری تحت فشار، عملیات زیربنایی، بسته بندی، حمل‌ونقل، انبارداری، توسعه سردخانه‌ها و راه‌اندازی کارخانه قند صورت گرفته است.

وی گفت: دو شرکت ایرانی و ایتالیایی با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد تومانی برای تولید نهال با ۵۱ درصد سهم داخلی و ۴۹ درصد سهم خارجی سالانه بیش از ۷ میلیون اصله نهال تولید خواهند کرد.

استاندار فارس هم در خصوص تحولاتی که در اقتصاد ملی در بحث سرمایه‌گذاری و بهره‌وری پدید آمده گفت: بر اساس سیاست‌های ابلاغی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، نقش دولت حداقل می‌شود و به نظارت، سیاستگذاری و ایجاد زیرساخت‌های کشاورزی و صنعت محدود می‌شود.

روح اله احمد زاده با اظهار اینکه بانک‌ها نمی‌توانند به‌عنوان بنگاه اقتصادی عمل کنند و ساختار دچار اشکال است، گفت: نظام مالیاتی و نظام گمرکی باید متحول شود تا طرح تحول اقتصادی اتفاق افتد. وی گفت: با افزایش نقش بخش خصوصی بهره‌وری افزایش خواهد یافت.

در ادامه مدیر کل صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی هم که برای شرکت در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری به شیراز آمده بود از تامین ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه که ۱۰۰۰ میلیارد تومان آورده بخش خصوصی و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با کمتر از ۳ درصد نرخ سود بانکی خواهد بود برای توسعه صنایع تبدیلی خبر داد.

علیرضا پور بعید افزود: برای اینکه ۶۰ درصد ۱۱۰ میلیون تن تولیدات کشاورزی کشور را به چرخه فرآوری بیاوریم و ۲۴ میلیون تن به ظرفیت فرآوری اضافه شود، اجرای برنامه‌‌‌‌های ویژه نوسازی، توسعه سردخانه و انبارها، بسته‌بندی مرغوب و توسعه کشتارگاه‌ها در مسیر شتاب قرار گرفته است.